Lokomotiva řady 122 je elektrická stejnosměrná lokomotiva určená pro nákladní přepravu. Její dřívější označení je E 469.2 a přezdívku má „Ústecká dvojka“.
Lokomotivu vyráběla Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 57E. Jednalo se o nástupce lokomotiv řady 121 a byly dodány v roce 1967.
Lokomotiva řady 122 slouží k tažení nákladních vlaků a také dříve k přepravě hulí z Mostecké uhelné oblasti. Několik strojů slouží k tažení osobních vlaků v mostecko-chomutovské oblasti.
Konstrukčně se lokomotiva řady 122 změnila oproti předchozí řadě 121 minimálně. Skříň má nová čela a stanoviště strojvedoucího je přístupné z obou stran lokomotivy.
Strojovna je opět mezi stanovišti a je osvětlena třemi velkými a jedním malým obdélníkovým oknem.
Přes otočné čepy je skříň spřažena se dvěma podvozky jež mají po dvou hnacích nápravách. V každém podvozku jsou pevně uloženy 2 trakční motory. Skříň lokomotivy je na podvozcích uložena na listových pružinách (sekundární vypružení). Primární vypružení je na podvozcích provedeno listovými pružinami doplněnými vinutými ocelovými pružinami.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.
Elektrická část lokomotivy se shoduje s řadou 121. Byly jen použity modifikované trakční motory s rozdílným výkonem. Motory jsou zapojeny ve dvou větvích sériově a paralelně (sérioparalel). Regulace výkonu je odporová. Rozjezdové odporníky jsou na střeše lokomotivy, jsou vyrobeny z litého železa a není je možné trvale zatížit.
Sběrače proudu z troleje jsou dvouramenné koncepce.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 122 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 57 E 1 |
Rok výroby | 1967 |
Vyrobeno ks | 55 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová nákladní lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | elektrická stejnosměrná |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | Odporová |
Délka přes nárazníky | 17210 mm |
Délka skříně | 15970 mm |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 3330 mm |
Celkový rozvor | 11500 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 8170 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 85 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21,3 t |
Trvalý výkon | 2040 kW |
Trvalá tažná síla | 154 kN |
Maximální tažná síla | 224 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |