Lokomotiva řady 726

Lokomotiva řady 726 je motorová lokomotiva s hydrodynamickým přenosem výkonu určená pro posun a lehcí traťovou službu. Její staré označení je T 444.1 a díky barevnému provedení získala přezdívku Karkulka.

Lokomotiva řady 726 je odvozena od lokomotiv řady 725. Pro možnost tahání osobních vlaků celoročně bylo nutné mít lokomotivu s vytápěcím zařízením. Současně se u odvozených lokomotiv měla zvýšit spolehlivost oproti původní řadě. Prototyp nové řady byl sestrojen v roce 1963 a od roku 1964 se začalo s dodávkami.

Lokomotivy byly navrženy především pro posun a tahání osobních vlaků na vedlejších motorizovaných tratích. Nicméně po nástupu motorových vozů řady 810 (M 152.0) v 70.letech 20.století začíná docházet k ústupu těchto mašinek do ústraní.

Lokomotiva řady 726 je kapotová s přední kapotou delší a zadní kapotou kratší. Mezi nimi je věžovitá kabina strojvedoucího, v níž jsou diagonálně 2 řídící pulty. Kabina je přístupná bočními dveřmi pod hranou bočních oken. Oproti řadě 725 je kabina modifikována – má stínidla a výfukové potrubí vede vně kabiny. Navíc je kabina také delší. Kapotáž je také kompletně zvýšena o 10 cm.

Pomocí 4 závěsek je rám lokomotivy uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Dvojkolí jsou uložena v kyvných ramenech, která jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči.

Pod přední delší kapotou je spalovací motor ČKD K 12 V 170 DR. To je vznětový 4taktní rychloběžný 12válec s válci do V ve stojatém uspořádání. Rozvody jsou OHV a motor je vodou chlazený a přeplňovaný turbem. Výkon motoru je řízen strojvedoucím pomocí kruhového kontroléru o osmi otáčkových stupních.

K motoru je připojena hydraulická tříměničová převodovka ČKD H 650 LR. Z ní se výkon na nápravy přenáší kardanovými hřídeli do nápravových převodovek. Vytápění zajišťuje parogenerátor PG 500, který je pod zadní krátkou kapotou.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 726 xxx-x
Výrobce TS Martin
Rok výroby1963 – 1965
Vyrobeno ks174
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduB´B´
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydrodynamickým přenosem
Délka přes nárazníky13340 mm
Délka rámu12100 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Celkový rozvor9600 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonukruhový kontrolér
Služební hmotnost56,6 t
Typ spalovacího motoruČKD K 12 V 170 DR
Objem motoru52,62 l
Velikost palivové nádrže1500 l
Trvalý výkon motoru515 kW
Maximální tažná síla158 kN
Maximální rychlost70 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník