Lokomotiva řady 735 je 4nápravová kapotová motorová lokomotiva. Její staré označení je T 466.0. Její přezdívka, kterou během let provozu získala je Pilštyk.
Vývoj lokomotiv řady 735 (T 466.0) začal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Tehdy vyvstala naléhavá potřeba lokomotiv o středním výkonu i hmotnosti, kteréžto by byly vybavené také parogenerátorem pro vytápění osobních vlaků a tím pádem celoroční provoz.
Předobrazem nové řady 735 (T 466.0) se stal prototyp lokomotivy T 465.0, jež byl vyvinut v Turčianských strojanich v Martině (TS Martin). Prototyp T 466.0001 byl vyroben v roce 1972.
Lokomotivy řady 735 byly konstruovány především pro tažení osobních vlaků. Provoz byl ale komplikovaný kvůli použitému spalovacímu motoru (licenčně vyráběný), který byl sice výkonný, ale také hodně složitý a hodně hladový. To byl také důvod pro rekonstrukci na řadu 714.
Lokomotiva řady 735 je koncipována jako kapotová. Má dvě snížené kapoty (jedna je delší a jedna kratší) a mezi nimi je věžová kabina strojvedoucího. Po obvodu obou kapot jsou ochozy se zábradlím a zapuštěnými schůdky. Z ochozů je přístupná kabina strojvedoucího.
Rám lokomotivy je pomocí silentbloků uložen na dvou dvounápravových podvozcích. Ty jsou s rámem spřaženy otočnými čepy. Dvojkolí jsou v podvozcích uchycena kyvnými rameny. Tato ramena jsou odpružena vinutými pružinami a hydraulickými tlumiči.
V každém podvozku jsou uloženy dva trakční motory. V přední delší kapotě je uložen spalovací motor, vyráběný v licenci francouzské firmy SEMT Piestick (odtud přezdívka). Motor je rychloběžný naftový dvanáctiválec s válci do V a turbem. Má nepřímý vstřik paliva, rozvody OHV a je vodou chlazený. Je spojen s trakčním generátorem.
V kratší zadní kapotě je umístěn parní generátor PG 500 pro vytápění vlaků. K němu náleží nádrž na vodu o objemu 2500 l, zavěšená pod rámem mezi podvozky. Brzdová soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy a přímočinné brzdy
Elektřina je vyráběna trakčním generátorem TD 805. Napájí čtyři stejnosměrné čtyřpólové trakční motory TE 005 E. Výkon je regulován pomocí výkonnostního regulátoru s 8 jízdními stupni.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 735 xxx-x |
Rekonstrukce | TS Martin |
Rok výroby | 1972 – 1979 |
Vyrobeno ks | 304 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem výkonu |
Délka přes nárazníky | 14180 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7600 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | výkonnostní regulátor |
Služební hmotnost | 64 t |
Typ spalovacího motoru | Pielstyck 12PA-4-185 |
Objem spalovacího motoru | 67,7 l |
Velikost palivové nádrže | 2200 l |
Trvalý výkon motoru | 926 kW |
Maximální tažná síla | 182 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |