Lokomotiva řady 240 je elektrická lokomotiva na střídavý proud 25kV 50Hz určená pro nákladní i osobní dopravu. Její staré označení je S 499.0 a přezdívá se jí Laminátka nebo Lamino.
V letech 1968 až 1969 vyvstala potřeba dalších střídavých lokomotiv. Proto bylo navázáno na výrobu lokomotiv řady 230 (S 489.0). Byla vytvořena nová série s upraveným nápravovým převodem a dalšími vylepšeními. Vznikla řada 240 (S 499.0).
Lokomotiva řady 240 je, stejně jako její předchůdkyně, skříňová podvozková lokomotiva s dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou, jež má symetrické uspořádání. Konstrukce lokomotivní skříně je postavena na svařovaném lokomotivním rámu.
Skříň je pokryta velkoplošnými panely ze skelného laminátu, po jejím obvodu je plastický hliníkový pás. Laminátová jsou i čela lokomotivy, v nichž jsou panoramatická čelní okna. Ve dveřích stanovišť jsou oválná okna. Na obou bočnicích skříně jsou žaluzie a nad nimi šest malých střešních oken.
Řadu 240 lze od předchozí řady odlišit podle brzdového odporníku na střeše (230 jej nemá) a také podle chybějících střešních okének nad dveřmi do kabiny strojvedoucího (230 je má).
Rám lokomotivy je dvěma čepy spřažen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky. Jejich konstrukce se od stejnosměrných podvozků I.generace úplně odlišuje. Středem podvozků vede vahadlo, na němž jsou vinuté ocelové pružiny primárního odpružení, jež jsou doplněny svislými hydraulickými tlumiči.
Sekundární odpružení je provedeno listovými pružinami mezi lokomotivní skříní a podpěrami u rámu podvozku. V každém podvozku jsou dva trakční plně odpružené motory. Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
Změnou převodu došlo ke zvýšení maximální rychlosti na 120 km/h.
Elektřinu z troleje odebírají dva pantografové sběrače proudu. Trakční transformátor je nový, olejem chlazený 1 SLH 61-5063-47. S příslušenstvím je umístěn uprostřed strojovny a je opět částečně zapuštěn pod úroveň podlahy.
Za transformátorem jsou 4 křemíkové usměrňovače ŘV 24 v můstkovém zapojení, pod nimi jsou skříně tlumivek. Výkon je regulován přepínáním odboček.
Pro elektrodynamickou brzdu je na střeše lokomotivy umístěn odporník.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 240 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 47 E |
Rok výroby | 1968 až 1969 |
Vyrobeno ks | 145 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | přepínání odboček |
Délka přes nárazníky | 16440 mm |
Délka skříně | 15200 mm |
Šířka | 3020 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 10600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 7800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 85 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21,3 t |
Trvalý výkon | 3080 kW |
Trvalá tažná síla | 173 kN |
Maximální tažná síla | 240 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |