Lokomotiva řady 340 je dvoufrekvenční elektrická lokomotiva na střídavý proud určená pro osobní i nákladní dopravu přes elektrizované hraniční přechody do Rakouska. Její přezdívka je Modrá laminátka.
Lokomotivy řady 340 byly vytvořeny přestavbou starší řady 240 ve firmě Škoda Dopravní technika. Tovární označení je Škoda 47Em.
Lokomotivy řady 340 jsou určeny pro provoz nákladních, osobních i spěšných vlaků mezi Horním Dvořištěm a Summerau (Rakousko). Lokomotivy nahrazují 6 nápravové lokomotivy řady 770 a 771 (Čmelák), jejichž provoz je v současnosti velmi drahý.
Mechanicky jsou lokomotivy řady 340 prakticky totožné s řadou 240. Jsou to skříňové lokomotivy se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště jsou přístupná z obou stran lokomotivy. Na obou bočnicích skříně jsou žaluzie a 6 malých střešních oken. Z venku se lokomotiva liší hlavně novým modro-béžovo-červeným lakem.
Lokomotivní rám je pomocí čepů spojen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky s dvojitým odpružením. Primární odpružení zajišťují vinuté pružiny, sekundární je provedeno listovými pružinami. Brzdová soustava je složena z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy (DAKO BS2), přímočinné (DAKO BP) a elektrodynamické brzdy.
Elektřinu odebírají z troleje dva pantografové sběrače proudu. Regulace výkonu je zajištěna trakčním transformátorem. Trakční transformátor je ale upravený kvůli druhému trakčnímu systému, který využívá.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 340 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň, DKV České Budějovice |
Tovární označení | 47 Em |
Rok výroby | 2003 - |
Vyrobeno ks | 3 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~ 50 Hz a 15 kV ~ 16,7 Hz |
Regulace výkonu | regulační transformátor |
Délka přes nárazníky | 16440 mm |
Délka skříně | 15200 mm |
Šířka | 3020 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | — |
Vzdálenost otočných čepů | 7800 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | --- |
Max.hmotnost na nápravu | --- |
Trvalý výkon | 3080 kW |
Trvalá tažná síla | 173 kN |
Maximální tažná síla | 255 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |