Lokomotiva řady 340

Lokomotiva řady 340 je dvoufrekvenční elektrická lokomotiva na střídavý proud určená pro osobní i nákladní dopravu přes elektrizované hraniční přechody do Rakouska. Její přezdívka je Modrá laminátka.

Lokomotivy řady 340 byly vytvořeny přestavbou starší řady 240 ve firmě Škoda Dopravní technika. Tovární označení je Škoda 47Em.

Lokomotivy řady 340 jsou určeny pro provoz nákladních, osobních i spěšných vlaků mezi Horním Dvořištěm a Summerau (Rakousko). Lokomotivy nahrazují 6 nápravové lokomotivy řady 770 a 771 (Čmelák), jejichž provoz je v současnosti velmi drahý.

Mechanicky jsou lokomotivy řady 340 prakticky totožné s řadou 240. Jsou to skříňové lokomotivy se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího a centrální strojovnou. Stanoviště jsou přístupná z obou stran lokomotivy. Na obou bočnicích skříně jsou žaluzie a 6 malých střešních oken. Z venku se lokomotiva liší hlavně novým modro-béžovo-červeným lakem.

Lokomotivní rám je pomocí čepů spojen se dvěma dvounápravovými hnacími podvozky s dvojitým odpružením. Primární odpružení zajišťují vinuté pružiny, sekundární je provedeno listovými pružinami. Brzdová soustava je složena z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy (DAKO BS2), přímočinné (DAKO BP) a elektrodynamické brzdy.

Elektřinu odebírají z troleje dva pantografové sběrače proudu. Regulace výkonu je zajištěna trakčním transformátorem. Trakční transformátor je ale upravený kvůli druhému trakčnímu systému, který využívá.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 340 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň, DKV České Budějovice
Tovární označení47 Em
Rok výroby2003 -
Vyrobeno ks3
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~ 50 Hz a 15 kV ~ 16,7 Hz
Regulace výkonuregulační transformátor
Délka přes nárazníky16440 mm
Délka skříně15200 mm
Šířka3020 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor
Vzdálenost otočných čepů7800 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost---
Max.hmotnost na nápravu---
Trvalý výkon3080 kW
Trvalá tažná síla173 kN
Maximální tažná síla255 kN
Maximální rychlost120 km/h
Michal Šika - OK1MSI