Lokomotiva řady 708

Lokomotiva řady 708 je dieselelektrická lokomotiva určená pro staniční posun a lehkou traťovou službu v osobní dopravě. Její přezdívka je Lego.

Lokomotivy řady 708 jsou poslední lokomotivy vyráběné v ČKD před krachem firmy. Řada 708 je v hierarchii motorových lokomotiv poslední generace ČKD mezi řadami 704 a 714, se kterou má velmi podobný vzhled a barevné řešení. Prototypy byly vyrobeny v roce 1995, roku 1997 proběhla sériová výroba 12 kusů.

Lokomotivy řady 708 jsou určeny pro středně těžkou posunovací a lehkou traťovou službu. Díky svým trakčním schopnostem může nahradit tří i čtyřnápravové lokomotivy.

Lokomotiva řady 708 je koncipována jako kapotová s různě dlouhými kapotami a věžovou kabinou strojvedoucího. Kabina má dvojitou tropickou střechu a je bohatě prosklena. Po stranách kapot jsou ochozy se zábradlím, které jsou přístupné z plošinek se zapuštěnými schůdky. Z těchto ochozů je přístupná i kabina strojvedoucího a to vždy dveřmi vlevo ve směru jízdy.

K hlavnímu rámu jsou kyvnými rameny připojena dvě dvojkolí, jež jsou odpružená vinutými pružinami doplněné hydraulickými tlumiči. Každé dvojkolí je poháněno vlastním tlapovým trakčním motorem. Lokomotiva je osazena automobilovým spalovacím motorem Liaz M 1.2 C. To je vznětový 4taktní řadový šestiválec s přímým vstřikem paliva, turbem a vodním chlazením. Rozvod ventilů je OHV, na každém válci jsou 2 sací a 2 výfukové ventily.

Tento motor pohání trakční alternátor, který po usměrnění proudu napájí trakční motory. Brzdový systém tvoří ruční brzda, samočinná tlaková brzda, přímočinná brzda a elektrodynamická brzda.

Trakční alternátor je třífázový stroj typu TA 611. Řízení dieselového motoru a trakčního alternátoru zajišťuje centrální elektronický regulátor.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 708 xxx-x
VýrobceČKD Praha
Rok výroby1995 – 1997
Vyrobeno ks18
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravová kapotová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s el.přenosem výkonu
Délka přes nárazníky9450 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost34 t
Typ spalovacího motoruLiaz M 1.2 C
Objem spalovacího motoru11,94 l
Typ trakčních motorů TM 35/15×4
Trvalý výkon motoru300 kW
Regulace motorgenerátoruelektronický regulátor
Maximální tažná síla110 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - OK1MSI