Lokomotiva řady 721 je dieselová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu.
Její staré označení je T 458.1 a získala přezdívku Velký Hektor.
Lokomotivy byly pod označením ČME 2 vyráběny pro SŽD (Sovětské železnice). V letech 1962 – 1965 bylo 221 těchto lokomotiv odkoupeno zpět pro ČSD a byly označeny jako T 458.1 (721).
Lokomotivy řady 721 byly určeny pro středně těžkou posunovací službu a lehkou traťovou službu. Řadily se mezi nejspolehlivější stroje ve své kategorii. Po odkupu se jim jako jediná modifikace montovaly jiné výfukové tlumiče, aby nebyly příliš hlučné.
Lokomotiva řady 721 je odvozena od řady 720. Nicméně je ale oproti ní celkově mohutnější. Je těžší a má delší rám.
Je koncipována jako kapotová se zúženou (ale zvýšenou) dlouhou kapotou na níž navazuje kabina strojvedoucího v zadní části lokomotivy (podobně jako u parních lokomotiv).
Na koncích rámu lokomotivy jsou plošiny pro posunovače se zábradlím. Hlavní rám je na podvozcích uložen pomocí ploché rámové torny. Dva podvozky jsou dvounápravové, dvojkolí jsou uložena v kyvných ramenech. V každém podvozku jsou dva trakční tlapové motory. Oproti řadě 720 mají lokomotivy řady 721 jiný nápravový převod, a tak dosahují také odlišné maximální rychlosti.
V dlouhé kapotě je umístěn naftový motor ČKD 6 S 310 DR s přímým vstřikem paliva a rozvodem OHV. Tento motor pohání trakční generátor, který napájí 4 trakční motory. Brzdová soustava je skládá z ruční brzdy, přímočinné brzdy a samočinné tlakové brzdy (Škoda N/O).
Trakční generátor je stejnosměrný stroj typu 86/38×8, tedy stejný jako u řady 720. Trakční motory TE 004 jsou stejnosměrné 4pólové stroje. Regulace výkonu probíhá pomocí diferenciálního budiče. Lokomotiva má celkem 9 jízdních stupňů.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 721 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok dodávek | 1962 – 1965 |
Vyrobeno ks | 221 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová podvozková kapotová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 13280 mm |
Šířka | 3000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 70 m |
Regulace výkonu | diferenciální budič |
Služební hmotnost | 74 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD 6 S 310 DR |
Objem motoru | 163,2 l |
Velikost palivové nádrže | 3200 l |
Trvalý výkon motoru | 551 kW |
Maximální tažná síla | 186 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |