Lokomotiva řady 725

Lokomotiva řady 725 je motorová lokomotiva určená pro posun a lehcí traťovou službu. Její staré označení je T 444.0 a má přezdívku Karkulka. Společně s lokomotivou řady 710 patří mezi nejhezčí mašinky, co kdy na našich tratích jezdily.

První dva prototypy T 444.0 (725) byly v ČKD Praha (závod Sokolovo) vyrobeny v roce 1959. Nicméně byly příliš lehké a náchylné tudíž ke skluzu. Proto v roce 1962 byla v TS Martin vyrobena modifikovaná verze s vyšší hmotností a čtvrtou nápravou.

Lokomotiva byla využívána k lehčí a středně těžké posunovací službě. Na tažení osobních vlaků nebyly příliš využívány, protože neměly žádný systém vytápění osobních vlaků, což by bylo v zimě docela zásadní.

Lokomotivy řady 725 (T 444.0) tvořily jakýsi protipól k lokomotivám řady 720 (T 435.0), které měly pomaluběžný motor a elektrický přenos výkonu. I přesto že lokomotivy řady 725 byly zpočátku, kvůli hydraulickému přenosu výkonu, vyzdvihovány, postupem doby se ukázalo, že lokomotivy řady 720 s elektrickým přenosem výkonu byly přece jen zdařilejší.

Lokomotiva řady 725 je podvozková kapotová lokomotiva, s vyvýšenou kabinou strojvedoucího a dvěma zúženými a sníženými, různě dlouhými, kapotami. Kabina je přístupná dveřmi pod spodní hranou bočních oken – podobně jako u řady 710. V kabině je dvojice diagonálně umístěných řídících pultů, z nichž jeden je hlavní a druhý pomocný.

Delší kapota má po stranách montážní dvířka pro přistup ke strojnímu zařízení. Zadní kratší kapota má po stranách žaluzie. Lokomotiva je velmi elegantně tvarově řešena a patří mezi nejhezčí mašinky, které u nás jezdily. Např. výfukové potrubí je vyvedeno na střechu ne z venku, ale vnitřkem kabiny.

Lokomotivní rám spočívá pomocí 4 závěsek na dvou dvounápravových hnacích podvozcích. Dvojkolí v nich jsou vedena pomocí kývaček. Odpružení je provedeno pomocí vinutých ocelových pružin, které jsou doplněné svislými hydraulickými tlumiči.

Točivý moment je z hydraulické převodovky na dvojkolí přenášen soustavou kloubových hřídelí, na něž navazují nápravové převodovky.

Spalovací motor je typu ČKD K 12 V 170 DR. Je to naftový 4taktní rychloběžný dvanáctiválec s válci do V pod úhlem 50°. Ventilový rozvod je OHV. Motor má 2 turba PDH 16 S, která jsou poháněna výfukovými plyny. Chlazení motoru je vodní.

Lokomotiva používá hydraulickou převodovku ČKD H 650 LR, což je hydrodynamická tříměničová převodovka. Má vestavěnou redukční a reverzační převodovku.

Lokomotiva je vybavena zajišťovací ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.

Spalovací motor pracuje v 6 otáčkových stupních, které jsou udržovány volnoběžníkovým stavěčem. Ten je ovládán elektricky řídícím kontrolérem z řídícího pultu.

Technické údaje
Mezinárodní označení92 54 2 725 xxx-x
Výrobce ČKD Praha, TS Martin
Rok výroby1959 – 1967
Vyrobeno ks174
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduB´B´
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydrodynamickým přenosem
Délka přes nárazníky12640 mm (12040 mm)
Délka rámu11400 mm (10800 mm)
Šířka3140 mm
Výška4000 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Celkový rozvor9600 mm
Vzdálenost středů podvozků7200 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Regulace výkonuelektrický kontrolér
Služební hmotnost56 t (45,6 t)
Typ spalovacího motoruČKD K 12 V 170 DR
Objem motoru52,62 l
Velikost palivové nádrže4000 l
Trvalý výkon motoru515 kW / 4782 kW
Maximální tažná síla158 kN / 1201 kN
Maximální rychlost70 km/h / 301 km/h
Údaje v závorkách platí pro prototypy T 444.001 a T 444.002
1 – platí pro posunovací režim
2 – platí pro lokomotivy T 444.001 - 008
Michal Šika - Kutilův zápisník