Lokomotiva řady 725 je motorová lokomotiva určená pro posun a lehcí traťovou službu. Její staré označení je T 444.0 a má přezdívku Karkulka. Společně s lokomotivou řady 710 patří mezi nejhezčí mašinky, co kdy na našich tratích jezdily.
První dva prototypy T 444.0 (725) byly v ČKD Praha (závod Sokolovo) vyrobeny v roce 1959. Nicméně byly příliš lehké a náchylné tudíž ke skluzu. Proto v roce 1962 byla v TS Martin vyrobena modifikovaná verze s vyšší hmotností a čtvrtou nápravou.
Lokomotiva byla využívána k lehčí a středně těžké posunovací službě. Na tažení osobních vlaků nebyly příliš využívány, protože neměly žádný systém vytápění osobních vlaků, což by bylo v zimě docela zásadní.
Lokomotivy řady 725 (T 444.0) tvořily jakýsi protipól k lokomotivám řady 720 (T 435.0), které měly pomaluběžný motor a elektrický přenos výkonu. I přesto že lokomotivy řady 725 byly zpočátku, kvůli hydraulickému přenosu výkonu, vyzdvihovány, postupem doby se ukázalo, že lokomotivy řady 720 s elektrickým přenosem výkonu byly přece jen zdařilejší.
Lokomotiva řady 725 je podvozková kapotová lokomotiva, s vyvýšenou kabinou strojvedoucího a dvěma zúženými a sníženými, různě dlouhými, kapotami. Kabina je přístupná dveřmi pod spodní hranou bočních oken – podobně jako u řady 710. V kabině je dvojice diagonálně umístěných řídících pultů, z nichž jeden je hlavní a druhý pomocný.
Delší kapota má po stranách montážní dvířka pro přistup ke strojnímu zařízení. Zadní kratší kapota má po stranách žaluzie. Lokomotiva je velmi elegantně tvarově řešena a patří mezi nejhezčí mašinky, které u nás jezdily. Např. výfukové potrubí je vyvedeno na střechu ne z venku, ale vnitřkem kabiny.
Lokomotivní rám spočívá pomocí 4 závěsek na dvou dvounápravových hnacích podvozcích. Dvojkolí v nich jsou vedena pomocí kývaček. Odpružení je provedeno pomocí vinutých ocelových pružin, které jsou doplněné svislými hydraulickými tlumiči.
Točivý moment je z hydraulické převodovky na dvojkolí přenášen soustavou kloubových hřídelí, na něž navazují nápravové převodovky.
Spalovací motor je typu ČKD K 12 V 170 DR. Je to naftový 4taktní rychloběžný dvanáctiválec s válci do V pod úhlem 50°. Ventilový rozvod je OHV. Motor má 2 turba PDH 16 S, která jsou poháněna výfukovými plyny. Chlazení motoru je vodní.
Lokomotiva používá hydraulickou převodovku ČKD H 650 LR, což je hydrodynamická tříměničová převodovka. Má vestavěnou redukční a reverzační převodovku.
Lokomotiva je vybavena zajišťovací ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou a přímočinnou brzdou.
Spalovací motor pracuje v 6 otáčkových stupních, které jsou udržovány volnoběžníkovým stavěčem. Ten je ovládán elektricky řídícím kontrolérem z řídícího pultu.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 725 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha, TS Martin |
Rok výroby | 1959 – 1967 |
Vyrobeno ks | 174 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | B´B´ |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Trakce | nezávislá s hydrodynamickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 12640 mm (12040 mm) |
Délka rámu | 11400 mm (10800 mm) |
Šířka | 3140 mm |
Výška | 4000 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Celkový rozvor | 9600 mm |
Vzdálenost středů podvozků | 7200 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | elektrický kontrolér |
Služební hmotnost | 56 t (45,6 t) |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 12 V 170 DR |
Objem motoru | 52,62 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Trvalý výkon motoru | 515 kW / 4782 kW |
Maximální tažná síla | 158 kN / 1201 kN |
Maximální rychlost | 70 km/h / 301 km/h |
Údaje v závorkách platí pro prototypy T 444.001 a T 444.002 | |
1 – platí pro posunovací režim | |
2 – platí pro lokomotivy T 444.001 - 008 |