Lokomotiva řady 740

Lokomotiva řady 740 je 4nápravová motorová lokomotiva určená pro průmyslové podniky. Její původní označení je T 448.0. Její přezdívka je Kocour.

Lokomotivy byly vyvinuty pro středně těžkou posunovací službu, zejména v průmyslu.

Lokomotiva řady 740 je kapotové koncepce, kdy kapoty jsou stejně vysoké jako kabina strojvedoucího. Ta je umístěna mezi kapotami v zadní části lokomotivy. Okolo kapot jsou ochozy se zábradlím. Kabina je přístupná z těchto ochozů.

Rám lokomotivy sedí na dvou dvounápravových hnacích podvozcích. Dvojkolí v nich jsou uložena v kyvných nápravách, které jsou odpruženy vinutými pružinami doplněnými hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou 2 trakční tlapové motory. Mezi podvozky ve střední části rámu je uložena palivová nádrž.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, přímočinnou brzdou a samočinnou tlakovou brzdou.

Pod dlouhou kapotou je odpředu umístěn kompresor a vzduchotechnika, chladící blok chlazení trakčních motorů předního podvozku, motorgenerátor, který se skládá z chladiče, motoru ČKD K 6 S 230 DR a trakčního generátoru TD 805. Před kabinou strojvedoucího je ještě chladicí blok chlazení trakčních motorů zadního podvozku.

Technické údaje
Mezinárodní označení740
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby1973 - 1989
Vyrobeno ks459 (+ 161 pro Polsko)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová podvozková kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický střídavě-stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Délka přes nárazníky13580 mm
Šířka3130 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Vzdálenost otočných čepů6700 mm
Minimální poloměr oblouku80 m
Regulace výkonudiferenciální budič
Služební hmotnost72 t
Typ spalovacího motoruČKD K 6 S 230 DR
Velikost palivové nádrže4000 l
Trvalý výkon motoru880 kW
Maximální tažná síla216 kN
Maximální rychlost70 km/h
Michal Šika - OK1MSI