Rok se s rokem sešel (respektive rok a půl) a u našeho zánovního Fordu nastal čas na výměnu zapalovacích svíček. Nutnost této výměny lze poznat i díky sníženému výkonu auta (a tím i zvýšené spotřebě), jízdní dynamice apod. Kdo má cit pro řízení pozná nutnost výměny sám. Ostatní by se měli řídit zásadou výměny buď po roce provozu nebo po ujetí 10 – 15 tisíc km.
Interval výměny se může lišit podle doporučení výrobce zapalovacích svíček. U některých výrobců a modelů svíček může být interval kratší, u jiných zase může atakovat 20 000 km. Je dobré si přečíst příbalový leták.
Ford C-Max, který vlastníme je z roku 2009, proto zde není kryt prostoru, kde jsou svíčky jako je tomu u novějšího Hyundai ix20. Také zde není cívka u každé svíčky zvlášť, ale je zde rozdělovací cívka, ze které vedou 4 uhlíkové kabely ke každé svíčce zvlášť.
Postup výměny je ale stejný. Je možné sejmout všechny 4 fajfky a demontovat staré svíčky. Pak standardně našroubujeme nové svíčky a dotáhneme. U C-Maxu nejsou svíčky s podložkou, ale s kolnusovým dosedacím kroužkem. Dle doporučení výrobce se tyto dotahují zhruba o třetinu otáčky.
Po dotažení zase namáčkneme zpět jednotlivé fajfky a máme hotovo. Poté by měla následovat zkušební jízda. Během ní je možné poznat, jestli motor jde na všechny 4 válce (to už po nastartování) a také se projeví lepší dynamika a výkon motoru.
Jak můžete vidět, výměna svíček není žádná věda. Stačí si jen objednat ty správné podle typu auta a pak (zvláště při utahování) dbát pokynů výrobce svíček. Zvládne to každý, kdo se nebojí trochu umazat.
Michal Šika - OK1MSI