Motorový vůz řady 860

Motorový vůz řady 860 je vůz pro náročnější osobní dopravu. Byl vyroben ve dvou prototypech. Původní označení je M 475.0 a má přezdívku Chrochtadlo.

Prototypy byly vyrobeny v roce 1974 ve Vagonce Tatra Studénka. Původně byly prototypy označeny jako řada M 474.0, jejich hmotnost ale narostla a tak byly přeznačeny na řadu M 475.0 a od roku 1988 je to řada 860. Nicméně nejsou již v provozu.

Motorové vozy řady 860 byly navrženy pro osobní a rychlíkovou dopravu na důležitějších motorizovaných tratích nebo na trakčně náročnějších vedlejších tratích.

Vůz řady 860 má kapacitu 70 míst k sezení. Sedačky jsou ve 2+2 uspořádání. Půdorysně je vůz členěn na dvě průchozí koncová stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, dva nástupní prostory (jeden s WC) a tři oddíly pro cestující. Vůz má teplovodní vytápění.

Motorový vůz řady 860 je odvozen od řad 850, 851, 852 či 853. Skříň vozu je ocelová, posazená na dvou dvounápravových podvozcích. Dvojkolí jsou vedena svislými trny. Odpružení je dvoustupňové pomocí vinutých ocelových pružin. Pod podlahou vozu je spalovací motor (původně francouzský – vyráběný licenčně v TS Martin). Je to naftový 6válec s přeplňováním typu Pielstick 6 TA4-H-185. Brzdový systém je složený z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy (DAKO BS2) a přímočinné brzdy (DAKO BP).

K motoru je připojen trakční stejnosměrný generátor ČKD TD 807, ten pohání trakční stejnosměrné motory ČKD TE 013. Regulace výkonu je kontaktní.

Technické údaje
Mezinárodní označení860
Výrobce Vagonka Tatra Studénka, ČKD Praha, TS Martin
Rok výroby1974
Vyrobeno ks2
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Přenos výkonuelektrický stejnosměrný
Trakcenezávislá s elektrickým přenosem
Vytápěníteplovodní
Regulace výkonukontaktní
Míst k sezení 70
Délka přes nárazníky24500 mm
Vzdálenost otočných čepů17200 mm
Výška4190 mm
Rozvor podvozku2400 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost56 t (55,1 t)
Typ spalovacího motoruPielstick 6 PA4-H - 185
Trvalý výkon motoru480 kW (442 kW)
Maximální rychlost100 km/h
860.001 (860.002)
Michal Šika - Kutilův zápisník