Lokomotiva řady 759 je dieselová skříňová 4nápravová rychlíková lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Bohužel zůstalo jen u prototypů. Její staré označení je T 499.0 a přezdívku má Kyklop.
V druhé polovině 60 let vzešla potřeba nových výkonných dieselelektrických lokomotiv, která stála u zrodu lokomotivní řady T 499.0 (759). V letech 1974 a 1975 byly dokončeny dva prototypy. Celkem mělo být vyrobeno 70 kusů těchto lokomotiv. Prototypy při zkouškách ŽZO v Cerhenicích dosáhly rychlostí 176 km/h. Mimochodem toto je dodnes platný rychlostní rekord českých dieselových lokomotiv.
Byť se lokomotivy svou výbavou a parametry řadily ke světové špičce, byla jejich sériová výroba zamítnuta. Jeden z důvodů byla preference elektrické trakce na tratích v ČSSR a také protože nebyla dodržena maximální hmotnost lokomotivy. Nicméně poznatky z vývoje této lokomotivy byly využity při vývoji lokomotivní řady T 478.4 (754).
Lokomotivy řady 759 byly navrženy pro tahání těžkých rychlíků. Oba prototypy byly umístěny do Ďěčína, tam ale byly přetěžovány, až v roce 1979 vyhořela strojovna lokomotivy T 499.0001. K opravě už nikdy nedošlo a její vrak byl sešrotován v roce 1989. Lokomotivu T 499.0002 postihla v roce 1979 závada na elektronickém regulátoru a byla prodána VÚŽ, kde sloužila jako provozní testovací vozidlo.
Lokomotiva řady 759 je koncipována jako skříňová s koncovými kabinami strojvedoucího, mezi nimiž se nachází průchozí strojovna. Kabiny jsou přístupné z obou stran. Mezi jednou kabinou a strojovnou se nachází šatník, umyvadlo se zrcadlem, vařič a chladnička.
Lokomotiva má 2 hnací dvounápravové podvozky. Rám skříně je na podvozcích umístěn pomocí vinutých ocelových pružin sekundárního odpružení. K přenosu sil slouží otočné čepy umístěné napevno v rámu skříně. Dvojkolí v podvozcích jsou vedena kyvnými rameny s vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Dvojkolí jsou individuálně poháněna tlapovými trakčními motory (1 motor na 1 dvojkolí).
Motorgenerátorové ústrojí je umístěno ve strojovně a skládá se z e spalovacího motoru ČKD K 12 V 230 DR (stejný jako v řadě 753). Nicméně motor je zde nastaven na vyšší výkon. Brzdová soustava se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzdy, přímočinné brzdy a elektrodynamické brzdy.
Trakční alternátor je typu ČKD TA 602. Jedná se o na svou dobu moderní střídavý 3fázový stroj. Proud na jeho výstupu usměrňuje trakční usměrňovač. Usměrněným proudem jsou napájeny 4 nové trakční tlapové motory typu ČKD TE 017. Pro vytápění je zabudován topný alternátor (3 kV). Regulace výkonu je moderní elektronická. Pro jízdu je k dispozici 13 rychlostních a 8 brzdných stupňů. Lokomotiva může být řízena buď ručně nebo automaticky (systém AAR), nicméně poslední existující lokomotiva řady 759 má systém AAR demontován.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 759 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1974 – 1975 |
Vyrobeno ks | 2 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová rychlíková lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický střídavě stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 17840 mm |
Rozvor podvozku | 2600 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Služební hmotnost | 85,4 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 12 V 310 DR |
Objem motoru | 140 l |
Velikost palivové nádrže | 4000 l |
Typ trakčních motorů | ČKD TE 017 |
Trvalý výkon motoru | 1771 kW |
Maximální rychlost | 140 km/h |