Lokomotiva řady 704 je dvounápravová motorová kapotová posunovací lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu. Její staré označení je T 234.0. A přezdívku dostala Malé Lego.
Vývoj této řady lokomotiv začal v polovině osmdesátých let 20století. ČSD jimi plánovalo nahradit starší dvounápravové lokomotivy řady 700 a 701, řady 702 a řady 703. Ale i těžší třínápravové lokomotivy řady T 334.0 (710).
Lokomotivy měly sloužit pro lehký až středně těžký posun v železničních stanicích, depech a průmyslových závodech. Případně i pro lehčí traťovou službu.
Lokomotiva řady 704 je řešena jako kapotová lokomotiva, s asymetricky umístěnou věžovou kabinou strojvedoucího. K té přiléhají dvě nestejně dlouhé kapoty – přední je kratší, zadní je delší. Po bočních stranách zadní kapoty jsou ochozy se zábradlím, přístupné z plošin se zapuštěnými schůdky. Po stranách přední kapoty jsou pouze zapuštěné plošiny pro posunovače.
Kabina strojvedoucího je přístupná dveřmi z obou stran. Uvnitř je řídící pult s řídícími stanovišti na obou krajích. Pod zadní kapotou je uloženo trakční ústrojí sestávající ze spalovacího motoru a trakčního generátoru, dále kompresor a chlazení. Pod přední kratší kapotou je blok vzduchotechniky, rozvaděč vysokého napětí trakční usměrňovač a akumulátor.
Hlavní rám lokomotivy je ocelový svařovaný. Pomocí kyvných ramen jsou k němu připojena dvě hnací dvojkolí. Odpružení je provedeno vinutými pružinami doplněnými hydraulickými tlumiči.
Spalovací motor je typu Liaz M 2 650 (u sériových lokomotiv označený jako 6 Z 135 T). Jedná se o vznětový čtyřdobý šestiválec uspořádaný nastojato s přímým vstřikováním paliva. Ventilový rozvod je OHV. Motor má přeplňování turbem. S trakčním generátorem je spojen přes pružnou spojku.
Lokomotiva je vybavena ruční zajišťovací brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou.
Trakční generátor je typu TA 611 z produkce ČKD Trakce. Jedná se o třífázový asynchronní čtyřpólový alternátor ve dvouložiskovém provedení. Z něj je napájen trakční usměrňovač. Z usměrňovače pak proud vede k trakčním motorům.
Trakční motory jsou typu ČKD TE 015 C. Jsou to stejnosměrné čtyřpólové elektrické točivé motory se sériovým buzením. Jsou dimenzované pro jízdu se zeslabeným buzením.
Regulace výkonu motorgenerátoru probíhá pomocí centrálního elektronického regulátoru. Ten zajišťuje i ochranu proti skluzu. Lokomotiva má celkem 8 jízdních stupňů, které jsou řazeny pákovým kontrolérem.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 98 54 4 704 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby prototypu | 1988 |
Rok výroby | 1992 |
Vyrobeno ks | 18 (2) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo |
Přenos výkonu | elektrický střídavě-stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s el.přenosem výkonu |
Délka přes nárazníky | 7500 mm (7300 mm) |
Délka rámu | 6200 mm (6000 mm) |
Šířka | 3124 mm |
Výška | 3660 mm |
Pevný rozvor | 3200 mm (3000 mm) |
Minimální poloměr oblouku | 80 m |
Služební hmotnost | 29 t (28 t) |
Typ spalovacího motoru | 6 Z 135 T (Liaz M 2 650) |
Objem spalovacího motoru | 13,74 l |
Velikost nádrže | 700 l |
Typ trakčního generátoru | TA 611 |
Trvalý výkon motoru | 250 kW |
Maximální tažná síla | 103 kN |
Maximální rychlost | 65 km/h |
Údaje v závorkách platí pro prototypy. |