Motorové vozy řady 852 a 853

Motorové vozy řady 852 a 853 jsou osobní a rychlíkové motorové vozy. Jejich původní označení je M 296.2 (852) a M 296.1 (853). Jejich přezdívka je Hydra.

V polovině 60. let zadalo ministerstvo dopravy pokyn k vývoji těžších čtyřnápravových motorových vozů řad M 296.2 (852) a M 296.1 (853), které by měly opět hydrodynamický přenos výkonu. Nové vozy měly vycházet ze starší řady M 286.1 (851). Prototyp vozu M 296.2 (852) byl dodán v roce 1968, prototyp vozu M 296.1 (853) v roce 1969. Vozy těchto řad jsou téměř stejné, liší se jen jiným brzdovým systémem, odhlučněním interiéru a dalšími drobnostmi, které musela řada 853 podstoupit.

Vozy byly původně určeny jen pro rychlíkovou službu a řada 853 byla konstruována pro budoucí využití v mezinárodní rychlíkové dopravě. Vozy řady 852 a 853 jezdí dodnes, i když postupně zanikají, neboť jsou rekonstruovány na řadu 854.

Půdorysně jsou vozy řady 852 a 853 členěny následovně. První neprůchozí kabina strojvedoucího, strojovna, zavazadlový oddíl, první nástupní prostor, oddíly pro cestující, druhý nástupní prostor, a druhá kabina strojvedoucího. Celková kapacita motorového vozu je 108 míst. 48 míst je k sezení, 60 ke stání. Vytápění vozu je teplovodní naftové. Na nástupní prostory vedou jednokřídlé dveře.

Skříň je ocelová samonosná, usazená na odpružených kolébkách dvou dvounápravových podvozků. S nimi je spřažena pomocí ocelových čepů. Primární odpružení je provedeno vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Odpružení kolébky (sekundární) je doplněno pákovými tlumiči.

Ve strojovně je naftový 12 válcový motor s turbem, přímým vstřikem paliva, rozvodem OHV a vodním chlazením. Ten pohání hydrodynamickou reverzační troj-měničovou převodovku s automatickým řazením. Točivé síly jsou na hnací dvojkolí přenášeny kardanovými hřídeli.

Brzdová výstroj u řady 852 se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzy (DAKO BS2), a přímočinné brzdy (DAKO BP). U řady 853 je to ruční brzda, samočinná tlaková brzda (DAKO BSE), a přímočinná brzda (DAKO BP). Regulace výkonu je omezovací, se sedmi rychlostními stupni.

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 852 xxx-x, 95 54 5 853 xxx-x
Výrobce Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby1968 – 1969 (1969 – 1970)
Vyrobeno ks25   (35)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový rychlíkový vůz
Uspořádání pojezduB´2´
Přenos výkonuhydrodynamický
Trakcenezávislá s hydrodynamickým přenosem
Vytápěníteplovodní naftové
Regulace výkonuomezovací
Míst k sezení 48
Míst ke stání50
Délka přes nárazníky24790 mm
Délka skříně23720 mm
Vzdálenost otočných čepů17200 mm
Rozvor podvozku1400 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost50,3 t
Typ spalovacího motoruKS 12 V 170 DR
Objem motoru52,6 l
Velikost palivové nádrže1650 l
Trvalý výkon motoru588 kW
Maximální tažná síla78 kN
Maximální rychlost120 km/h
Údaje v závorce platí pro řadu 853
Michal Šika - OK1MSI