Motorové vozy řady 852 a 853 jsou osobní a rychlíkové motorové vozy. Jejich původní označení je M 296.2 (852) a M 296.1 (853). Jejich přezdívka je Hydra.
V polovině 60. let zadalo ministerstvo dopravy pokyn k vývoji těžších čtyřnápravových motorových vozů řad M 296.2 (852) a M 296.1 (853), které by měly opět hydrodynamický přenos výkonu. Nové vozy měly vycházet ze starší řady M 286.1 (851). Prototyp vozu M 296.2 (852) byl dodán v roce 1968, prototyp vozu M 296.1 (853) v roce 1969. Vozy těchto řad jsou téměř stejné, liší se jen jiným brzdovým systémem, odhlučněním interiéru a dalšími drobnostmi, které musela řada 853 podstoupit.
Vozy byly původně určeny jen pro rychlíkovou službu a řada 853 byla konstruována pro budoucí využití v mezinárodní rychlíkové dopravě. Vozy řady 852 a 853 jezdí dodnes, i když postupně zanikají, neboť jsou rekonstruovány na řadu 854.
Půdorysně jsou vozy řady 852 a 853 členěny následovně. První neprůchozí kabina strojvedoucího, strojovna, zavazadlový oddíl, první nástupní prostor, oddíly pro cestující, druhý nástupní prostor, a druhá kabina strojvedoucího. Celková kapacita motorového vozu je 108 míst. 48 míst je k sezení, 60 ke stání. Vytápění vozu je teplovodní naftové. Na nástupní prostory vedou jednokřídlé dveře.
Skříň je ocelová samonosná, usazená na odpružených kolébkách dvou dvounápravových podvozků. S nimi je spřažena pomocí ocelových čepů. Primární odpružení je provedeno vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. Odpružení kolébky (sekundární) je doplněno pákovými tlumiči.
Ve strojovně je naftový 12 válcový motor s turbem, přímým vstřikem paliva, rozvodem OHV a vodním chlazením. Ten pohání hydrodynamickou reverzační troj-měničovou převodovku s automatickým řazením. Točivé síly jsou na hnací dvojkolí přenášeny kardanovými hřídeli.
Brzdová výstroj u řady 852 se skládá z ruční brzdy, samočinné tlakové brzy (DAKO BS2), a přímočinné brzdy (DAKO BP). U řady 853 je to ruční brzda, samočinná tlaková brzda (DAKO BSE), a přímočinná brzda (DAKO BP). Regulace výkonu je omezovací, se sedmi rychlostními stupni.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 852 xxx-x, 95 54 5 853 xxx-x |
Výrobce | Vagonka Tatra Studénka |
Rok výroby | 1968 – 1969 (1969 – 1970) |
Vyrobeno ks | 25 (35) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravový motorový rychlíkový vůz |
Uspořádání pojezdu | B´2´ |
Přenos výkonu | hydrodynamický |
Trakce | nezávislá s hydrodynamickým přenosem |
Vytápění | teplovodní naftové |
Regulace výkonu | omezovací |
Míst k sezení | 48 |
Míst ke stání | 50 |
Délka přes nárazníky | 24790 mm |
Délka skříně | 23720 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 17200 mm |
Rozvor podvozku | 1400 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 50,3 t |
Typ spalovacího motoru | KS 12 V 170 DR |
Objem motoru | 52,6 l |
Velikost palivové nádrže | 1650 l |
Trvalý výkon motoru | 588 kW |
Maximální tažná síla | 78 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |
Údaje v závorce platí pro řadu 853 |