Motorový vůz řady 810

Motorový vůz řady 810 je nejrozšířenější český železniční motorový vůz. Jeho původní označení je M 152.0 a také získal přezdívku Orchestrion nebo Plevel.

Vývoj začal na přelomu šedesátých a sedmdesátých let z důvodu náhrady tehdy zastarávající řady 801 (M 131.1) na regionálních a místních tratích. Dva prototypy s označením M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a Vagonce Tatra Studénka v roce 1973. Sériová výroba probíhala v letech 1975 – 1982, nicméně vozům narostla oproti prototypům hmotnost, tak byly přeznačeny na M 152.0 (810).

K těmto motorovým vozům byly vyráběny i přípojné vozy řady Blm (010).

Motorové vozy řady 810 (s přípojným vozem 010) jsou určeny pro lehkou osobní dopravu na vedlejších tratích. Kvůli nedostatku vozů řady 842 a 843, jezdí často i na hlavních tratích. Vozy jsou jednoduché konstrukce, díky čemuž jsou jednoduché na údržbu.

Motorový vůz je půdorysně řešen na první stanoviště strojvedoucího, první nástupní prostor s toaletou, centrální oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor a druhé stanoviště strojvedoucího. Stanoviště strojvedoucího jsou neprůchozí a lze se do nich dostat pouze dveřmi z nástupních prostorů.

Sedačky v prostoru pro cestující jsou uspořádány podle schématu 2+3 proti sobě. Vytápění vozu je teplovzdušné s využitím odpadního tepla od chlazení motoru. Osvětlení je zářivkové.

Skříň vozu je samonosná, pomocí osmi závěsů s pryžovými sloupky je uložena na dvou jednonápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý je běžný. Každé dvojkolí je odpruženo vinutými ocelovými pružinami s hydraulickými tlumiči.

Trakční soustrojí se skládá ze spalovacího motoru a přírubově připojené hydromechanické převodovky a je uloženo pod podlahou vozu. Spalovací motor Liaz MS 634 je naftový 4taktní šestiválec v ležatém uspořádání (stejný byl v autobusech Škoda ŠM 11). Motor je s přímým vstřikem paliva, turbem a má rozvody OHV a vodní chlazení.

Motor je regulován plynovou pákou ze stanoviště. Spojka je Praga 2 M 70. To je hydromechanická automatická dvoustupňová převodovka s elektrohydraulickým ovládáním. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-P) a přímočinnou brzdou.

Technické údaje
Mezinárodní označení95 54 5 810 xxx-x
Výrobce Vagonka Tatra Studénka
Rok výroby1973 – 1982
Vyrobeno ks678
Rozchod1435 mm
Typ vozidla2nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu1´A´
Přenos výkonuhydromechanický
Trakcenezávislá s hydromechanickým přenosem
Vytápěnínaftové teplovzdušné
Míst k sezení55
Míst ke stání40
Délka přes nárazníky13970 mm
Šířka3120 mm
Výška3509 mm
Rozvor náprav8000 mm
Minimální poloměr oblouku100 m
Služební hmotnost20 t
Typ spalovacího motoruLiaz ML 634
Objem motoru11,946 l
Velikost palivové nádrže300 l
Trvalý výkon motoru155 kW
Maximální tažná síla28 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - OK1MSI