Aby auto dobře sloužilo, je potřeba provádět pravidelnou údržbu a kontroly.
Tím předejdeme problémům s funkčností vozu ale i problémům s policií, třeba kvůli sjetým pneumatikám. Ale hlavně nám auto bude sloužit tak jak má a nepřekvapí nás nějaká porucha.
Kontroly vozu rozdělím do 3 skupin, a to podle doby trvání jednotlivých intervalů. Samozřejmě jsou kontroly a údržby, které závisí na počtu ujetých kilometrů, jako třeba výměna oleje apod.
Kontrola každý měsíc
- hladina oleje – pokud olej ubývá, tak jej doplníme a zkontrolujeme, kudy uniká.
- hadice – hadice vyměníme, pokud při kontrole zjistíme, že je některá vyboulená, shnilá nebo zpuchřelá. Kontrolujeme i brzdové hadičky.
- řemeny – zkontrolujeme rozvodový řemen. Vadí, když je opotřebovaný, otřepený nebo „oblýskaný“.
- tlak pneumatik – když je tlak příliš nízký, tak pneumatiky dofoukneme na požadovaný tlak a vyzkoušíme, jestli neuchází ventilek.
- chladicí systém – zkontrolujeme hladinu chladicí kapaliny a kdyžtak ji doplníme (je třeba dávat pozor, abychom doplnili tu správnou).
- stav pneumatik – kontrolujeme celkový stav pneumatik. Kontrolujeme případné poškození, vydutí nebo zda nedochází k nerovnoměrnému opotřebení. A hloubku dezénu (vzorku).
- osvětlení – pravidelně kontrolujeme stav žárovek. Zda všechny svítí a blikají tak jak mají. Hlavně jsou důležitá brzdová světla, aby se nám nikdo nepodíval do kufru.
- kapalina ostřikovače – zkontrolujeme, jestli jí máme v nádržce dostatek a kdyžtak doplníme.
Kontrola každé 4 měsíce nebo po 10 000 km
- olej a olejový filtr – každých 10 000 ujetých km (nebo v intervalu, jak uvádí výrobce oleje) vyměníme olej a spolu s ním i olejový filtr v motoru.
- palivový filtr – u naftových motorů výměnu provádíme společně s výměnou oleje.
- olej v posilovači řízení – zkontrolujeme hladinu v nádržce a v případě potřeby doplníme.
- převodový olej – zkontrolujeme olej v převodovce a v případě potřeby doplníme (spíše u starších aut, kde dochází k únikům).
- baterie – zkontrolujeme konektory. Pokud jsou zoxidované, tak je očistíme. Také zkontrolujeme kabely vedoucí k baterii. Pak proměříme její kapacitu a případně dobijeme.
- vzduchový filtr – většinou stačí vyfoukat tlakovým vzduchem, pokud je ale už moc zasviněný, tak vyměníme.
Kontrola každých 6 měsíců
Je dobré tyto kontroly načasovat na jaro a podzim a spojit je s přehozením letních a zimních kol.
- gumičky stěračů – vyměníme pokud jsou opotřebované, ztvrdlé, zkřehlé nebo zanechávají při stírání šmouhy.
- klakson – „klakson troubí“. Když na nikoho během toho půl roku netroubíme, tak radši zkontrolujeme jeho funkčnost.
- brzdy – zkontrolujeme opotřebení jak destiček, tak i kotoučů. Na kotoučích kontrolujeme i případné rýhy či praskliny.
- rezerva – zkontrolujeme její tlak a kdyžtak dofoukneme.
- výfukový systém – zkontrolujeme rez (jestli už někde není díra nebo rez nejde prošťouchnout), zkontrolujeme celkové poškození a uvolněné či chybějící části.
- tlumiče – kontrolujeme úniky oleje a opotřebení.
S výměnou oleje je to trochu složitější. Je dobré uposlechnout instrukce výrobce daného oleje, po kolika ujetých kilometrech olej měnit. Protože každý výrobce ví, jak moc výrobu fušuje, a tak podle toho nastavuje intervaly.
Kdo není trubka, tak si všechny tyto věci zkontroluje sám. A 99% si i sám dokáže udělat, aniž by musel navštívit servis. Ale třeba výměnu rozvodového řemenu je zase lepší nechat udělat v autoservisu (přeci jen to není zrovna triviální věc). Je dobré si vést o kontrolách záznamy. Třeba hloubku vzorku pneumatik si člověk nemusí furt pamatovat a taky kdy má měnit olej.
Jsou to jednoduché počty — když se svému vozidlu budeme dostatečně věnovat, bude nám dlouho sloužit a nemusí se stát jen spotřebním zbožím.
Michal Šika - Kutilův zápisník