Výměna zapalovacích svíček – Hyundai ix20

8 Čvc

Rok (a něco) se s rokem sešel a u manželčina superauta nastal čas na výměnu zapalovacích svíček. Přecijen jen je znát jejich opotřebování nižším výkonem motoru. Zvlášť  když manželčino autíčko má automatickou převodovku.

No a tak jsem v Auto Kelly, kde mám zákaznický účet s až 60% slevou pro automechaniky, objednal nové zapalovací svíčky. Z nabídky pro tento typ auta jsem si vybral japonské svíčky NGK, které znám z minulosti (používal jsem je v motocyklech) a jsou výborné.

Hyundai ix20 má svíčky schované hluboko v hlavě válců pod krycí destičkou, která je přichycena čtyřmi šrouby. Po jejím sejmutí se objeví prostor, kde jsou vidět jednotlivé cívky (každá svíčka má vlastní cívku ovládanou elektronickým rozdělovačem). Každá z cívek je na vrcholu jedné „fajfky“ není nutné tedy používat silné zapalovací kabely mezi klasickou cívkou s rozdělovačem a jednotlivými fajfkami. Každá fajfka je zde také upevněna jedním šroubem M6.

Zapalovací svíčky lze vyšroubovat klíčem na svíčky o velikosti 16. Ten má v sobě gumovou vložku, díky níž lze vyšroubovanou svíčku bez problémů vytáhnout z jejího umístění, protože prsty se tam nedostanete.

Postupně jsem takto vyměnil všechny čtyři svíčky za nové. Na jednom z obrázků je detailně vyfocena stará svíčka, kde je krásně vidět její opotřebení. Svíčky mají ploché sedlo s utěsňovací podložkou a to znamená, že se dotahují o polovinu závitu.

Nakonec jsem našrouboral zpátky kryt a následovala zkušební jízda. Auto nastartovalo bez problémů a během jízdy se ukázalo, že výměna pomohla. Auto jelo svižně a lehce. Takže zase za 10 – 12 tisíc kilometrů kdy výrobce doporučuje svíčky vyměnit…

 

Michal Šika - Kutilův zápisník