Motorový vůz M 260.0

Motorový vůz řady M 260.0 (současné administrativní označení je 825) je čtyřnápravový rychlíkový motorový vůz, určený pro ČSD. Byl, podobně jako Slovenská strela, vyroben před válkou v roce 1939 firmou ČKD v počtu 1 kusu. Jeho přezdívka je Stříbrný šíp.

 

Motorový vůz řady M 260.0 byl vyroben v počtu 1 kusu na přelomu let 1938 a 1939 firmou ČKD a mělo jít o konkurenci o 3 roky staršímu rychlíkovému vozu M 290.0 (Slovenské strele). Vzhledem k začátku války a okupací Česka nebyl tento projekt dokončen. Tento motorový vůz na první pohled zaujme podobnou karoserií jako měla řada M 290.0, to bylo dáno nutností dosáhnout výborných aerodynamických vlastností skříně.

Jedná se o čtyřnápravový motorový vůz se samonosnou vozovou skříní. Vylehčená kostra skříně z ocelových profilů byla elektricky posvařována a oplášťována hliníkovými plechy. Vůz byl opatřen dvěma naftovými motory ČKD o osmi válcích  a výkonu 168 kW při 1400 otáčkách za minutu. Každý z motorů byl umístěn v jednom z podvozků a poháněl jednu nápravu pomocí mechanické převodovky se 6ti rychlostmi a hydrodynamickou spojkou.

Na šestý rychlostní stupeň mohl vůz dosáhnout až 130 km/h. Nicméně povolenou rychlost měl jen 90 km/h, a to kvůli slabým brzdám.

Interiér vozu byl rozdělen od čela vozidla následovně – stanoviště strojvedoucího, zavazadlový prostor, nástupní prostor s WC a velkoprostorový oddíl pro cestující. Toto uspořádání bylo symetrické od obou čel vozu směrem do jeho středu. Obě čela vozu byla průchozí. Bočnice vozu zdobily hliníkové lišty a uprostřed byl státní znak.

Vůz je od roku 1999 k vidění v železničním muzeu Lužná u Rakovníka.

Technické údaje
Mezinárodní označení---
Výrobce ČKD Praha
Rok výroby1939
Vyrobeno ks1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravový motorový osobní vůz
Uspořádání pojezdu1´A´ A´1´
Přenos výkonumechanický
Trakcenezávislá s mechanickým přenosem
Míst k sezení64
Míst ke stání12
Délka přes nárazníky22450 mm
Služební hmotnost38,7 t
Typ spalovacího motoru2x diesel ČKD
Trvalý výkon motoru2x 168 kW
Maximální rychlost130 km/h
Maximální povolená rychlost90 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník