Lokomotiva řady 209

Lokomotiva řady 209 byla elektrická posunovací lokomotiva na střídavý proud. Vznikla modernizací jednoho stroje řady 210. Nesla přezdívku Žehlička.

Modernizaci provedla Škoda Plzeň v letech 1989 až 1990 a lokomotiva nesla tovární označení Škoda 51 Em.

Lokomotiva 209.001 vznikla modernizací lokomotivy 210.001 a měla být prototypem plánované sériové dodávky (vzniknout měla řada 211). Zkušební provoz probíhal v letech 1990 až 1998. Stroj byl v roce 2006 rozebrán.

Mechanická část lokomotivy 209 byla prakticky shodná s řadou 110 a odvozenými typy. To jest, kapotová koncepce s centrálním stanovištěm strojvedoucího, z nějž je výborný výhled do všech stran. Na koncových částech byly příčné plošiny pro posunovače se zábradlím.

Rám byl dvěma čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. V každém byly dva tlapové trakční motory od ČKD. Podvozky mají dvojité odpružení. Primární odpružení bylo provedeno gumovými silentbloky, sekundární odpružení (mezi rámem lokomotivy a rámem podvozku) bylo provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči.

Brzdový systém se skládal z automatické tlakové brzdy, ruční brzdy, přímočinné brzdy a elektrodynamické brzdy.

Proud byl z troleje odebírán jedním polopantografem, který byl na střeše kabiny strojvedoucího. U něj byl tlakovzdušný hlavní vypínač se vzduchojemem.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 209 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení51 Em
Rok výroby1990
Vyrobeno ks1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~50 Hz
Regulace výkonupulzní
Délka přes nárazníky14400 mm
Délka skříně13160 mm
Šířka3000 mm
Výška se staženými sběrači4625 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor9600 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost72 t
Max.hmotnost na nápravu18 t
Trvalý výkon880 kW
Trvalá tažná síla107 kN
Maximální tažná síla213 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník