Dvoutaktní benzínové motory, jsou specifické tím, že benzín pro ně musí být smíchán s olejem, aby nedošlo k zadření pístu. Různé dvoutaktní motory vyžadují různý poměr mixu benzínu s olejem.
V článku popíšu jaký olej použít, jaké poměry jsou nejběžnější a také je zde tabulka pro snadný výpočet množství oleje.
Jak jsem už psal, je to proto, aby se nezadřel píst ve válci, popřípadě kliková hřídel.
Dvoutaktní motory se používají hlavně v motorových benzinových pilách a také v ručních strunových vyžínačích a křovinořezech. Ikdyž i zde je tendence tyto motory nahradit čtyřtaktními, jak k tomu došlo u klasických tlačených sekaček na trávu.
Pro mix se nepoužívá hned tak ledajaký olej, ale musí to být olej určený přímo pro namíchání s benzínem pro dvoutaktní motory. Já používám Castrol Garden 2T.
Různé motory vyžadují různý poměr benzínu a oleje. Zpravidla to bývá poměr 1:40 nebo 1:50. U motorů v záběhu dokonce 1:33. Můžeme se ale také setkat s poměry 1:45, 1:15, 1:20 nebo 1:25 a to zejména u starších nebo divných motorů.
To znamená, že v případě poměru 1:40 to je 1 litr oleje na 40 litrů benzínu. Množství oleje spočítáme velice jednoduše – viz následující tabulka:
poměr | vzorec | příklad | výsledek |
---|---|---|---|
1:40 | obj / 40 x 1000 | 2 / 40 x 1000 | 50 ml oleje pro 2 l benzínu |
1:50 | obj / 50 x 1000 | 3 / 50 x 1000 | 60 ml oleje pro 3 l benzínu |
1:33 | obj / 33 x 1000 | 1 / 33 x 1000 | 30,3 ml oleje pro 1 l benzínu |
Veličina obj ve vzorci je množství benzínu v litrech. Výsledné množství oleje, které do daného množství benzínu musíme nalít je uvedeno v ml (mililitrech).
Je totiž dobré, mít poměr odměřený přesně. Při menším množství oleje má motor tendenci se zadírat a můžeme si jej nenávratně poškodit. Naopak při větším množství oleje zase zbytečně moc čoudí, což vás může přivést do konfliktu s pošahanou bio-sousedkou.
Michal Šika - OK1MSI