Lokomotiva řady 124

Lokomotiva řady 124.6 je elektrická lokomotiva na stejnosměrný proud, která je v současnosti využívaná při testech na zkušebním okruhu u středočeské Velimi.

Jedná se o poslední vyrobenou lokomotivu řady E 469.3 (123) s označením E 469.3030. Ta byla při výrobě v roce 1971 zkušebně vybavena podvozky pro rychlost do 200km/h, které se měly stát základem podvozků pro lokomotivy Škoda II.generace.

Nejprve byla neoficiálně přeznačena na E 499.2001, nyní nese stroj označení 124.601-6.

Lokomotiva řady 124 je konstrukčně shodná s řadou 123, má jen několik konstrukčních změn.

Hlavním rozdílem jsou již zmíněné podvozky II.generace s dvoustupňovým odpružením, které zajišťují šroubové ocelové pružiny se svislými tlumiči v primárním odpružení a svislými a příčnými tlumiči v sekundárním odpružení.

Další rozdíl je v brzdovém systému, původně 4 brzdové válce o průměru 12” byly nahrazeny osmi brzdovými válci o průměru 8“. Dvojkolí jsou brzděna jednostranně.

Lokomotiva má nové trakční motory s vyšším výkonem a nový nápravový převod, který lokomotivu sice zrychlil, ale zároveň omezil dynamiku.

Z vnějšku má pak lokomotiva ochranné mříže na čelních sklech a také odlišný nátěr.

Technické údaje
Mezinárodní označení124.6
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení57 Er
Rok výroby1971
Vyrobeno ks1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová skříňová experimentální lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakceelektrická stejnosměrná
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky17210 mm
Délka skříně15970 mm
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Pevný rozvor3200 mm
Celkový rozvor11370 mm
Vzdálenost otočných čepů8170 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost85 t
Max.hmotnost na nápravu21,3 t
Trvalý výkon2472 kW
Trvalá tažná síla65 kN
Maximální tažná síla120 kN
Maximální rychlost160 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník