Lokomotiva řady 754 je dieselová skříňová lokomotiva s elektrickým přenosem výkonu a 4 nápravami. Její původní označení je T 478.4 a přezdívka je Brejlovec (čtyřka).
A máme tu poslední verzi Brejlovce, jedné z nejhezčích mašinek na světě vůbec. V přezdívce používaná čtyřka vznikla dle konstrukční řady 4 a občas je některými lidmi používána.
Lokomotivy řady 754 byly koncipovány pro tažení těžších osobních vlaků a rychlíků na neelektrických tratích.
V polovině 70. let bylo rozhodnuto, že se přestanou vyrábět osobní vagony s parním vytápěním, proto bylo nutné také dodat lokomotivy, které by umožňovaly vozit vlaky s nově instalovaným elektrickým vytápěním, tedy lokomotivy s topným alternátorem.
ČKD Praha využily při vývoji zkušenosti, které získaly z prototypů rychlíkových lokomotiv T 499.0 (759). Díky tomu vznikla lokomotiva, která v široké míře pro řízení využívala elektroniku. Novému typu byla přiřazena řada T 478.4 (754), první dva prototypy T 478.4001 a T 478.4002 byly dokončeny koncem roku 1975. Následovala ověřovací série v letech 1978 – 1979 o množství 24 lokomotiv. První výrobní série o počtu 60 lokomotiv byla dodána v letech 1979 – 1980. Dle plánu se mělo vyrobit ještě dalších 96 kusů lokomotiv, z nich ale sešlo, protože podnik ČKD Naftové motory byl zasažen velkým úmyslně založeným požárem.
Lokomotiva řady 754 je podvozková skříňová lokomotiva se dvěma kabinami strojvedoucího v čelech lokomotivy, mezi nimiž se nachází průchozí strojovna. Lokomotivy řady 754 jsou v mechanické části prakticky shodné s lokomotivami řady 753.
Skříň i vnitřní uspořádání je shodné s řadou 753, stejně tak i podvozky.
Lokomotiva řady 754 je osazena spalovacím motorem typu ČKD K 12 V 230 DR, což je naftový 4taktní dvanáctiválec s válci do V, v řešení nastojato. Motor má rozvody OHV, přímé vstřikování, 2 turbodmychadla a vodní chlazení. Výfuk je vedený nad motorem, ústí do tlumiče nad trakčním generátorem a následně vyúsťuje nad střechu. Motor má oproti řadě 753 zvýšený výkon. Lokomotiva je osazena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou a parkovací brzdou.
Lokomotiva řady 754 je v mechanické části v podstatě shodná s řadou 753, ale v mechanické části je stejné pouze trakční ústrojí.
Zdrojem trakčního proudu je trakční generátor typu ČKD TD 804 B (ten vychází technicky z generátoru TD 802 E z řady 753), je to stejnosměrné 4pólové dynamo s cizím buzením a vlastní ventilací. Za dynamem je umístěn topný alternátor typu A 403 II. To je 3fázový elektrický stroj, který nejen že vytápí tažené vlaky, ale zajišťuje i buzení trakčního dynama.
Za topným alternátorem je ještě umístěn dobíječ baterie typu D 206p. Lokomotiva je vybavena pomocným pojezdem z akumulátorové baterie (to je NiCd baterie s napětím 110V a kapacitou 150 Ah). Regulace výkonu je zajištěna elektronickým regulátorem.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 754 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha |
Rok výroby | 1978 – 1980 |
Rok výroby prototypu | 1975 |
Vyrobeno ks | 86 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 16540 mm |
Délka skříně | 15260 mm |
Výška | 4335 mm |
Šířka | 3074 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 9000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Regulace výkonu | elektronický regulátor |
Služební hmotnost | 74,4 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 12 V 310 DR |
Objem motoru | 129,36 l |
Velikost palivové nádrže | 3000 l |
Typ trakčního generátoru | ČKD TD 804 B |
Typ trakčních motorů | ČKD TE 005 E |
Trvalý výkon motoru | 1460 kW |
Maximální tažná síla | 215 kN |
Maximální rychlost | 100 km/h |