Lokomotiva řady 184.5

Lokomotiva řady 184.5 je elektrická stejnosměrná nákladní lokomotiva. Její přezdívka jest Ponorka nebo Bobobobinka.

V roce 1988 ČSD zadaly plzeňské Škodovce vývoj těžkých šestinápravových lokomotiv pro osobní a nákladní dopravu (měly být 2 varianty). Bylo s nimi počítáno jako s náhradou řady E 499.2 (osobní doprava) a řad E 669.1, E669.2 a E 669.3 (nákladní doprava).

ČSD ale nakonec od objednávky odstoupily, takže byly dokončeny pouze 4 lokomotivy, které nyní pracují pro Severočeské doly – Kolejová doprava.

Lokomovita 184.5 je skříňová podvozková lokomotiva s dvojicí stanovišť pro strojvedoucího, mezi nimiž je průchozí strojovna. Kabiny strojvedoucího jsou přístupné z levé strany a jsou klimatizované. Je v nich průběžný pult s ovládacími prvky na pravé straně .

Lokomotivní skříň řady 184.5 je složena z hlavního rámu, který nese kostru. Ta je po stranách krytá ocelovými plechy a shora střechou s odnímatelnými částmi. Za čelníky hlavního rámu jsou deformační zóny (jejich první použití u lokomotiv Škoda).

Na jedné bočnici jsou 4 obdélníková okna (2 prostřední jsou otevíratelná), na druhé bočnici jsou žaluzie uspořádané do pěti celků po 4 sadách žaluzií.

Přezdívka „BoBoBobinka“ vznikla kvůli odlišnému podvozku od řady 18x, který je taký šestinápravový, nicméně nápravy jsou po dvou ve třech podvozcích. Jedná se o unifikované podvozky II.generace.

Odpružení je dvoustupňové, v prvním i druhém stupni je odpružení provedeno vinutými ocelovými pružinami, doplněné v prvním stupni svislými hydraulickými tlumici a ve druhém stupni ještě navíc ještě příčnými tlumiči.

V každém podvozku jsou 2 trakční motory. Lokomotivy jsou vybavené ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou, doplňkovou brzdou a elektrodynamickou brzdou.

Proud do lokomotivy je přiváděn přes dvojici polopantografů. Regulace výkonu je bezkontaktní pulzní.

Šestice trakčních motorů je uspořádána do tří motorových skupin po dvou motorech. V rámci jedné skupiny jsou motory fixně řazeny sériově. Motorové skupiny jsou pak zapojeny paralelně. Trakční motory vycházejí z lokomotivní řady 163, jsou to stejnosměrné šestipólové s cizím buzením a kompenzačním vinutím.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 182 xxx-x / 91 54 7 183 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení31 E 1-2
Rok výroby1963 až 1965   / 1971
Vyrobeno ks168 (43)
Rozchod1435 mm
Typ vozidla6nápravová skříňová nákladní lokomotiva
Uspořádání pojezduCo´Co´
Trakcestejnosměrná elektrická
Trakční systém3 kV =
Regulace výkonuodporová
Délka přes nárazníky18800 mm   (18940 mm)
Délka skříně17560 mm   (17700 mm)
Šířka2950 mm
Výška se staženými sběrači4500 mm
Pevný rozvor4600 mm
Celkový rozvor13000 mm
Vzdálenost otočných čepů9400 mm
Minimální poloměr oblouku125 m
Služební hmotnost120 t
Max.hmotnost na nápravu20 t
Trvalý výkon2790 kW
Trvalá tažná síla213 kN
Maximální tažná síla345 kN
Maximální rychlost90 km/h
Údaje v závorkách platí pro řadu 183
Michal Šika - OK1MSI