Lokomotiva řady 184.5 je elektrická stejnosměrná nákladní lokomotiva. Její přezdívka jest Ponorka nebo Bobobobinka.
V roce 1988 ČSD zadaly plzeňské Škodovce vývoj těžkých šestinápravových lokomotiv pro osobní a nákladní dopravu (měly být 2 varianty). Bylo s nimi počítáno jako s náhradou řady E 499.2 (osobní doprava) a řad E 669.1, E669.2 a E 669.3 (nákladní doprava).
ČSD ale nakonec od objednávky odstoupily, takže byly dokončeny pouze 4 lokomotivy, které nyní pracují pro Severočeské doly – Kolejová doprava.
Lokomovita 184.5 je skříňová podvozková lokomotiva s dvojicí stanovišť pro strojvedoucího, mezi nimiž je průchozí strojovna. Kabiny strojvedoucího jsou přístupné z levé strany a jsou klimatizované. Je v nich průběžný pult s ovládacími prvky na pravé straně .
Lokomotivní skříň řady 184.5 je složena z hlavního rámu, který nese kostru. Ta je po stranách krytá ocelovými plechy a shora střechou s odnímatelnými částmi. Za čelníky hlavního rámu jsou deformační zóny (jejich první použití u lokomotiv Škoda).
Na jedné bočnici jsou 4 obdélníková okna (2 prostřední jsou otevíratelná), na druhé bočnici jsou žaluzie uspořádané do pěti celků po 4 sadách žaluzií.
Přezdívka „BoBoBobinka“ vznikla kvůli odlišnému podvozku od řady 18x, který je taký šestinápravový, nicméně nápravy jsou po dvou ve třech podvozcích. Jedná se o unifikované podvozky II.generace.
Odpružení je dvoustupňové, v prvním i druhém stupni je odpružení provedeno vinutými ocelovými pružinami, doplněné v prvním stupni svislými hydraulickými tlumici a ve druhém stupni ještě navíc ještě příčnými tlumiči.
V každém podvozku jsou 2 trakční motory. Lokomotivy jsou vybavené ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou, doplňkovou brzdou a elektrodynamickou brzdou.
Proud do lokomotivy je přiváděn přes dvojici polopantografů. Regulace výkonu je bezkontaktní pulzní.
Šestice trakčních motorů je uspořádána do tří motorových skupin po dvou motorech. V rámci jedné skupiny jsou motory fixně řazeny sériově. Motorové skupiny jsou pak zapojeny paralelně. Trakční motory vycházejí z lokomotivní řady 163, jsou to stejnosměrné šestipólové s cizím buzením a kompenzačním vinutím.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 182 xxx-x / 91 54 7 183 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 31 E 1-2 |
Rok výroby | 1963 až 1965 / 1971 |
Vyrobeno ks | 168 (43) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 6nápravová skříňová nákladní lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Co´Co´ |
Trakce | stejnosměrná elektrická |
Trakční systém | 3 kV = |
Regulace výkonu | odporová |
Délka přes nárazníky | 18800 mm (18940 mm) |
Délka skříně | 17560 mm (17700 mm) |
Šířka | 2950 mm |
Výška se staženými sběrači | 4500 mm |
Pevný rozvor | 4600 mm |
Celkový rozvor | 13000 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 9400 mm |
Minimální poloměr oblouku | 125 m |
Služební hmotnost | 120 t |
Max.hmotnost na nápravu | 20 t |
Trvalý výkon | 2790 kW |
Trvalá tažná síla | 213 kN |
Maximální tažná síla | 345 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |
Údaje v závorkách platí pro řadu 183 |