Lokomotiva řady 280 je prototyp šestinápravové univerzální lokomotivy s laminátovou karosérií na střídavý proud. Její staré označení je S 699.0 a má přezdívku Laminátka.
Lokomotiva byla vyrobena ve Škodě Plzeň (tehdejší Závody V.I. Lenina v Plzni) pod továrním označením Škoda 32E.
Důvodem pro vznik této lokomotivy byla nutnost ověřit nové konstrukční prvky pro další stavbu lokomotiv. Hlavním prvkem bylo využití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1963 a je to první lokomotiva s laminátovou skříní na světě.
Lokomotiva řady 280 byla koncipována jako univerzální, tedy měla být použitelná jak pro rychlíkovou, tak i nákladní dopravu. ČSD lokomotivu nakonec odmítly a tak byla odkoupena Výzkumným ústavem železničním, který ji přestavěl na rychlost 160 km/h. Nyní se nachází v muzeu Plzeňské Škody.
Jedná se o skříňovou lokomotivu se dvěma čelními oboustranně přístupnými stanovišti strojvedoucího, která mají panoramatická čelní okna. Mezi stanovišti je centrální strojovna. Na každé straně skříně jsou žaluzie a 9 malých střešních oken. Opláštění je provedeno velkoplošnými sklolaminátovými panely.
Rám lokomotivy je otočnými čepy spřažen se dvěma třínápravovými hnacími podvozky. Odpružení je dvoustupňové. V obou stupních jsou použity vinuté ocelové pružiny, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou 3 trakční motory.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou odporovou brzdou.
Proud je z troleje přiváděn dvěma pantografovými sběrači proudu. Regulace výkonu je řešena elektropneumatickým přepínáním odboček. Trakční transformátor je zavěšen mezi podvozky a proud z něj je usměrňován dvěma trakčními usměrňovači (pro každý podvozek jeden usměrňovač).
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 280 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 32 E 0 |
Rok výroby | 1963 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 6nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Co´Co´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~ 50 Hz |
Regulace výkonu | regulační transformátor |
Délka přes nárazníky | 20000 mm |
Délka skříně | 18760 mm |
Šířka | 3030 mm |
Výška se staženými sběrači | 4650 mm |
Pevný rozvor | 4600 mm |
Celkový rozvor | --- |
Vzdálenost otočných čepů | 10500 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 126 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21 t |
Trvalý výkon | 4920 kW |
Trvalá tažná síla | --- |
Maximální tažná síla | 310 kN |
Maximální rychlost | 120 km/h |