Lokomotiva řady 280

Lokomotiva řady 280 je prototyp šestinápravové univerzální lokomotivy s laminátovou karosérií na střídavý proud. Její staré označení je S 699.0 a má přezdívku Laminátka.

Lokomotiva byla vyrobena ve Škodě Plzeň (tehdejší Závody V.I. Lenina v Plzni) pod továrním označením Škoda 32E.

Důvodem pro vznik této lokomotivy byla nutnost ověřit nové konstrukční prvky pro další stavbu lokomotiv. Hlavním prvkem bylo využití sklolaminátu na lokomotivní skříň. Lokomotiva byla vyrobena v roce 1963 a je to první lokomotiva s laminátovou skříní na světě.

Lokomotiva řady 280 byla koncipována jako univerzální, tedy měla být použitelná jak pro rychlíkovou, tak i nákladní dopravu. ČSD lokomotivu nakonec odmítly a tak byla odkoupena Výzkumným ústavem železničním, který ji přestavěl na rychlost 160 km/h. Nyní se nachází v muzeu Plzeňské Škody.

Jedná se o skříňovou lokomotivu se dvěma čelními oboustranně přístupnými stanovišti strojvedoucího, která mají panoramatická čelní okna. Mezi stanovišti je centrální strojovna. Na každé straně skříně jsou žaluzie a 9 malých střešních oken. Opláštění je provedeno velkoplošnými sklolaminátovými panely.

Rám lokomotivy je otočnými čepy spřažen se dvěma třínápravovými hnacími podvozky. Odpružení je dvoustupňové. V obou stupních jsou použity vinuté ocelové pružiny, které jsou doplněny hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou 3 trakční motory.

Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a elektrodynamickou odporovou brzdou.

Proud je z troleje přiváděn dvěma pantografovými sběrači proudu. Regulace výkonu je řešena elektropneumatickým přepínáním odboček. Trakční transformátor je zavěšen mezi podvozky a proud z něj je usměrňován dvěma trakčními usměrňovači (pro každý podvozek jeden usměrňovač).

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 280 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení32 E 0
Rok výroby1963
Vyrobeno ks1
Rozchod1435 mm
Typ vozidla6nápravová skříňová univerzální lokomotiva
Uspořádání pojezduCo´Co´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~ 50 Hz
Regulace výkonuregulační transformátor
Délka přes nárazníky20000 mm
Délka skříně18760 mm
Šířka3030 mm
Výška se staženými sběrači4650 mm
Pevný rozvor4600 mm
Celkový rozvor---
Vzdálenost otočných čepů10500 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost126 t
Max.hmotnost na nápravu21 t
Trvalý výkon4920 kW
Trvalá tažná síla---
Maximální tažná síla310 kN
Maximální rychlost120 km/h
Michal Šika - OK1MSI