Lokomotiva řady 210 je elektrická posunovací lokomotiva na střídavý proud. Její staré označení je S 458.0 a získala přezdívky Žehlička nebo Jezevec.
Vyráběla ji opět Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 51E. Jedná se o posunovací lokmotivu Škoda II.generace na střídavý proud.
Konstrukčně zcela vychází z lokomotiv E 458.0 (řada 110). Primárně jsou určené pro těžký staniční posun, ale používají se i pro tažení osobních vlaků, jelikož mají elektrické vytápění vagonů.
V současnosti jsou doplňovány akumulátorovým vozem, aby mohly pracovat i na neelektrifikovaných částech tratí.
Mechanická část lokomotiv 210 je prakticky shodná s řadou 110 a odvozenými typy. To jest, kapotová koncepce s centrálním stanovištěm strojvedoucího, z nějž je výborný výhled do všech stran. Na koncových částech jsou příčné plošiny pro posunovače se zábradlím.
Rám je dvěma čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. V každém jsou dva tlapové trakční motory od ČKD. Podvozky mají dvojité odpružení. Primární odpružení je provedeno gumovými silentbloky, sekundární odpružení (mezi rámem lokomotivy a rámem podvozku) je provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči.
Brzdový systém se skládá z automatické tlakové brzdy, ruční brzdy a přímočinné brzdy.
Elektrická část je modernější než u stejnosměrných posunovacích lokomotiv. Proud je z troleje odebírán jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího. U něj je tlakovzdušný hlavní vypínač se vzduchojemem (tím se řada 210 odlišuje od řady 110).
Regulace výkonu je pulzní a probíhá na nízkonapěťové straně trakčního transformátoru EL 6446-40 (který je pod kabinou strojvedoucího mezi podvozky).
Trakční motory jsou stejnosměrné, čtyřpólové a pocházejí z produkce ČKD (jsou používané i v lokomotivách řady 770 a 771).
Lokomotiva pracuje ve třech režimech jízdy. První je traťový režim pro rychlosti až do 80 km/h, další je režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 20 km/h a nakonec režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 5 km/h.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 210 xxx-x |
Výrobce | Škoda Plzeň |
Tovární označení | 51 E 0-3 |
Rok výroby | 1972 až 1988 |
Vyrobeno ks | 74 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová kapotová posunovací lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | střídavá elektrická |
Trakční systém | 25 kV ~50 Hz |
Regulace výkonu | pulzní |
Délka přes nárazníky | 14400 mm |
Délka skříně | 13160 mm |
Šířka | 3000 mm |
Výška se staženými sběrači | 4625 mm |
Pevný rozvor | 2800 mm |
Celkový rozvor | 9600 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 6300 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 72 t |
Max.hmotnost na nápravu | 18 t |
Trvalý výkon | 880 kW |
Trvalá tažná síla | 107 kN |
Maximální tažná síla | 164 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |