Lokomotiva řady 210

Lokomotiva řady 210 je elektrická posunovací lokomotiva na střídavý proud. Její staré označení je S 458.0 a získala přezdívky Žehlička nebo Jezevec.

Vyráběla ji opět Škoda Plzeň pod továrním označením Škoda 51E. Jedná se o posunovací lokmotivu Škoda II.generace na střídavý proud.

Konstrukčně zcela vychází z lokomotiv E 458.0 (řada 110). Primárně jsou určené pro těžký staniční posun, ale používají se i pro tažení osobních vlaků, jelikož mají elektrické vytápění vagonů.

V současnosti jsou doplňovány akumulátorovým vozem, aby mohly pracovat i na neelektrifikovaných částech tratí.

Mechanická část lokomotiv 210 je prakticky shodná s řadou 110 a odvozenými typy. To jest, kapotová koncepce s centrálním stanovištěm strojvedoucího, z nějž je výborný výhled do všech stran. Na koncových částech jsou příčné plošiny pro posunovače se zábradlím.

Rám je dvěma čepy spojen se dvěma dvounápravovými podvozky. V každém jsou dva tlapové trakční motory od ČKD. Podvozky mají dvojité odpružení. Primární odpružení je provedeno gumovými silentbloky, sekundární odpružení (mezi rámem lokomotivy a rámem podvozku) je provedeno vinutými ocelovými pružinami se svislými hydraulickými tlumiči.

Brzdový systém se skládá z automatické tlakové brzdy, ruční brzdy a přímočinné brzdy.

Elektrická část je modernější než u stejnosměrných posunovacích lokomotiv. Proud je z troleje odebírán jedním polopantografem, který je na střeše kabiny strojvedoucího. U něj je tlakovzdušný hlavní vypínač se vzduchojemem (tím se řada 210 odlišuje od řady 110).

Regulace výkonu je pulzní a probíhá na nízkonapěťové straně trakčního transformátoru EL 6446-40 (který je pod kabinou strojvedoucího mezi podvozky).

Trakční motory jsou stejnosměrné, čtyřpólové a pocházejí z produkce ČKD (jsou používané i v lokomotivách řady 770 a 771).

Lokomotiva pracuje ve třech režimech jízdy. První je traťový režim pro rychlosti až do 80 km/h, další je režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 20 km/h a nakonec režim pomalé jízdy s cizím buzením trakčních motorů do rychlosti 5 km/h.

Technické údaje
Mezinárodní označení91 54 7 210 xxx-x
VýrobceŠkoda Plzeň
Tovární označení51 E 0-3
Rok výroby1972 až 1988
Vyrobeno ks74
Rozchod1435 mm
Typ vozidla4nápravová kapotová posunovací lokomotiva
Uspořádání pojezduBo´Bo´
Trakcestřídavá elektrická
Trakční systém25 kV ~50 Hz
Regulace výkonupulzní
Délka přes nárazníky14400 mm
Délka skříně13160 mm
Šířka3000 mm
Výška se staženými sběrači4625 mm
Pevný rozvor2800 mm
Celkový rozvor9600 mm
Vzdálenost otočných čepů6300 mm
Minimální poloměr oblouku120 m
Služební hmotnost72 t
Max.hmotnost na nápravu18 t
Trvalý výkon880 kW
Trvalá tažná síla107 kN
Maximální tažná síla164 kN
Maximální rychlost80 km/h
Michal Šika - Kutilův zápisník