Nedávno mě navštívili naši hasiči z Březových Hor (to je jedna část Příbramě), jestli bych jim nevyrobil vozík pro stříkačku, aby s ní mohl na služebně manipulovat i jeden člověk a nemuselo se kvůli jejímu přesunu svolávat celé mužstvo. Původně jsem myslel, že to bude kovový rám s kolečky na který se stříkačka postaví a bude se s ní moci manipulovat. Požadované řešení ale bylo jednodušší.
Jak vidno na následujícím obrázku, je tato hasičská stříkačka přenositelná ručně (má skládací rukojeti), ale pro její přenos jsou zapotřebí čtyři lidé.
Vozík umožňuje s ní manipulovat i v jediném člověku. V rámu jsou viditelné dva otvory po stranách. Do nich se zasunou kolečka 200mm s hřídelkou. A z druhé strany jsou tyto otvory také, ale ne do boku ale dopředu.
A do nich se právě zasunou nosné hřídelky na nosném jeklu vozíku, který jsem vyrobil. Tento vozík má jedno pojezdové kolečko s ojí a lze díky němu stříkačku převážet různě po garáži nebo kamkoliv je potřeba.
Hasiči mi přivezli vzorový vozík, který si zapůjčili u jiného útvaru, abych si podle něj udělal nákres a změřil přesné rozměry. Hřídelky pro samostatná kolečka jim vyrobí někdo jiný na soustruho (který zatím nemám), takže na mě byl pouze manipulační vozík.
Výroba
Postup výroby byl celkem jednoduchý. Jako nosné hřídelky jsem použil kulatinu o průměru 22 mm. Nosný jekl je o rozměrech 40x20x3 mm o délce 536 mm. Tento jekl jsem použil i na výrobu oje, kde je dlouhý 550 mm. Dále jsem použil plocháče 60×5 mm na čtvercovou opěrnou plochu nosného jeklu a zároveň na otočný podvozek vozíku. Pak ještě kulatina o průměru 20 mm jako hřídel pro pojezdové kolo, trubka 25×3 mm o délce 300 mm pro rukojeť a plocháč 25×4 mm o délce 480 mm pro rám rukojeti. A nakonec kulatina 14 mm a trubka 17×2 mm, obojí o délce 60 mm, pro kloub oje.
Na následujícím videu je vidět postup výroby i s titulky (titulky je nutno zapnout).
Nejprve jsem i uřízl nosné hřídele z tyčoviny 22 mm. Každá měla délku 120 mm. Ty jsem navařil na konce jeklu o délce 536 mm. Po navaření je celková délka nosného jeklu 580 mm. Uprostřed jeklu jsem vyvrtal díru o průměru 16 mm pro upevňovací šroub M16 a na vrchní stranu přivařil matici M16. Zespodu jsem navařil dva plocháče – tím vznikla opěrná plocha o rozměrech 120×120 mm, pod níž bude podvozek s pojezdovým kolem.
Pak jsem si vyrobil podvozek. Opět jsem svařil dva plocháče vedle sebe aby opět vznikl čtverec o rozměrech 120×120 mm. K nim jsem z jedné strany doprostřed přivařil plocháč o délce 110 mm a k němu jsem vztyčil a přivařil dva plocháče o délce 170 mm, v nichž bude uchyceno pojezdové kolo. Ty mají vyvrtán otvor o průměru 20 mm pro hřídel pojezdového kola. K takto připravenému podvozku jsem na jedné straně ještě přivařil kus plocháče o délce 70 mm pro uchycení oje a uprostřed vyvrtal otvor pro šroub M16.
Pak jsem si vyrobil rukojeť k oji. Celkové její rozměry jsou 310×150 mm. Ohyby plocháče, který tvoří rám rukojeti, jsem také svařil, aby se rukojeť nekroutila a byla pevná. Hotovou rukojeť jsem přivařil na 550 mm dlouhý jekl. Celé to dohromady tvoří oj vozíku o délce 700 mm (přesně podle původního vzorového vozíku). K hřídeli pojezdového kola jsem na jedné straně navařil podložku M20 jako zarážku a zakrátil ji na potřebnou délku 124 mm. Vyvrtal jsem do ní otvor o průměru 4 mm pro závlačku.
Pak jsem přivařil záslepku na spodní stranu jeklu oje a k ní přivařil 26 mm dlouhý váleček z trubky 17 mm silné. Jím jsem prostrčil váleček z kulatiny 14 mm dlouhý 60 mm a na obě strany navlékl další válečky z trubky dlouhé 15 mm. A ty jsem přivařil k plocháči na podvozku. Vznikl tak kloub oje (jakýsi pant), díky němuž lze s vozíkem manipulovat.
Nakonec jsem vše nabarvil modrou akrylátovou barvou ve spreji a smontoval dohromady.
Dnes si pan hasič vozík převzal a vypadal, že je spokojený. Samozřejmě mají plnou záruku, kdyby náhodou něco povolilo nebo potřebovali něco na vozíku upravit, tak se mi mohou ozvat.
Michal Šika - OK1MSI