Motorový vůz řady 811 je dvounápravový motorový osobní vůz. Jeho přezdívka je Kufr nebo Orchestrion.
Vzhledem k tomu, že motorové vozy řady 810 byly hodně přetěžovány, došlo ke snížení jejich spolehlivosti i životnosti. Proto ČD přistoupily ke zkušební rekonstrukci těchto vozů, aby zvýšili jak spolehlivost, tak i komfort. Rekonstruovány byly ve společnosti PARS Šumperk dva motorové vozy 810.082 a 810.494 a tři přípojné vozy 010.281, 010.306 a 010.310. Po rekonstrukci byla vozidla přeznačena na novou řadu 811 a 011 s tím, že původní inventární čísla zůstala zachována. Jen vlečný vůz 010.306 dostal zavazadlový oddíl a tak byl přeznačen na 014.001.
Vozy řady 811 jsou určeny pro lehkou osobní dopravu na neelektrifikovaných tratích. Po rekonstrukci se značně zvýšila spolehlivost trakčního soustrojí. Cestujícím se zase zvýšil komfort použitím nových sedaček.
Motorový vůz je členěn na přední kabinu strojvedoucího, přední nástupní prostor s toaletou, centrální oddíl pro cestující, zadní nástupní prostor a druhou kabinu strojvedoucího. K sezení je k dispozici celkem 55 míst a 18 míst je ke stání. Kabiny strojvedoucího jsou ale i po rekonstrukci stále málo prostorné. Nástupní prostory jsou přístupné posuvnými dveřmi, které mohou obsluhovat i cestující. Sedadla jsou v uspořádání 3+2 proti sobě. Ve voze po rekonstrukci jsou nově držáky na bicykly.
Skříň vozu má lehkou samonosnou svařovanou konstrukci. Prostřednictvím osmi závěsů se silentbloky je uložena na dvou jednonápravových podvozcích. Jeden podvozek je hnací, a druhý je běžný. Každé dvojkolí je odpruženo 4 vinutými pružinami s jedním hydraulickým tlumičem na každé straně.
Po rekonstrukci byl použit nový motor Liaz M 1.2B ML 636 F a hydromechanická dvoustupňová převodovka Praga 2 M 90.09-I. Motor je naftový 4taktní šestiválec s přímým vstřikováním, rozvodem OHV. Výkon má nastaven stejně jako vozy řady 810. Vůz je vybaven ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO P) a přímočinnou brzdou.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 811 xxx-x |
Výrobce | PARS Šumperk |
Rok výroby | 1997 |
Vyrobeno ks | 2 (+ 3 přípojné vozy) |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2nápravový motorový osobní vůz |
Uspořádání pojezdu | 1´A´ |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Trakce | nezávislá s hydromechanickým přenosem |
Vytápění | naftové teplovzdušné |
Míst k sezení | 55 |
Míst ke stání | 18 |
Délka přes nárazníky | 13970 mm |
Šířka | 3120 mm |
Výška | 3509 mm |
Rozvor náprav | 8000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 20 t |
Typ spalovacího motoru | Liaz M 1.2B ML 636 F |
Objem motoru | 11,946 l |
Velikost palivové nádrže | 300 l |
Trvalý výkon motoru | 155 kW |
Maximální tažná síla | 28 kN |
Maximální rychlost | 80 km/h |