Motorová jednotka řady 814 je určena pro lehkou osobní dopravu na vedlejších tratích. Skládá se z motorového vozu a řídícího vozu. Její obchodní označení je RegioNova, přezdívku zatím žádnou nemá.
V 80. letech byly zrušeny dodávky motorových vozů řady M 475.0 (860) a tím došlo k problémům v lehké osobní dopravě. Vozy řady 810 byly díky tomu nasazovány i na tratích s vyšší frekvencí dopravy anebo s většími sklony kolejí. Jejich konstrukce na to ale nestačila a tak se hodně porouchávaly.
V roce 1996 byly firmou PARS Šumperk zrekonstruovány 2 vozy (2 motorové a 3 vlečné), které byly přeznačeny na řadu 811, nicméně kapacitou přepravovaných osob odpovídaly předchozí řadě 810. Tak v roce 2001 byly zrekonstruovány další 2 vozy (810 a 010). Zde už byla rekonstrukce rozsáhlejší a vznikla díky tomu řada 812 (motorový vůz 812 a řídící vůz 912). Zde se jednalo už o „vratnou“ soupravu, kde nebylo nutné na konečných stanicích přepřahat motorový vůz na začátek vlaku. Nicméně řada 812 nebyla určena pro sériovou výrobu.
V roce 2004 bylo vyhlášeno výběrové řízení na novou řadu 814, u které měly být využity poznatky získané z vývoje a provozu řady 812 (+912). Výběrové řízení vyhrála firma PARS Nova Šumperk.
Motorová jednota řady 814 je určena pro náhradu souprav s motorovými vozy řady 810 a jejich přípojnými vozy řady 010 na hlavních a důležitějších nebo trakčně náročnějších místních tratích.
Motorová jednotka řady 814 se skládá z hnacího vozu řady 814 a řídícího vozu řady 914. Oba vozy jsou spřaženy šroubovkou a jejich přiléhající čela jsou opatřeny nárazníky. Jednotkou je možné procházet přes přechodový můstek. Motorový vůz má původní výšku podlahy jako vůz řady 810, řídící vůz je částečně nízkopodlažní.
Motorový vůz je půdorysně členěn odpředu takto: kabina strojvedoucího, přední nástupní prostor, velkoprostorový oddíl pro cestující ( II.třída) a zadní nástupní prostor. Nástupní prostory jsou přístupné z obou dvou stran vozu jednokřídlými předsuvnými dveřmi. Ze zadního nástupního prostoru vede přechodový můstek do řídícího vozu.
Řídící vůz je půdorysně uspořádán zcela jinak. Centrální část je řešena jako nízkopodlažní nástupní prostor. Je zde osm sklopných sedaček (4 dvousedačky), část je vyhrazena pro osoby na invalidním vozíku, kočárky a jízdní kola. V tomto prostoru je umístěna i toaleta. Nízkopodlažní vstupní oddíl je přístupný z obou stran vozu dvoukřídlými předsuvnými dveřmi. Po obou stranách tohoto oddílu jsou umístěny oddíly pro cestující (II.třída), které jsou od nízkopodlažní části odděleny prosklenými příčkami. Podlaha je zde ve standardní výšce. V zadní části řídícího vozu je kabina strojvedoucího, která je shodná s kabinou motorového vozu.
Celková kapacita jednotky je 199 osob, z toho je 84 sedících a 115 míst je ke stání. Vytápění jednotky je teplovodní.
Původní vozová skříň řady 810 byla zachována. Byly z ní jen odříznuty čela, která byla nahrazena v části mezi-vozového přechodu plochými čely a v místě stanovišť strojvedoucího jsou namontována laminátová čela s aerodynamickým tvarem opatřená neděleným čelním sklem.
Podvozky řady 814 jsou přejaty z řady 810 s pouze minimálními úpravami. Hnací vůz spočívá na dvou jednonápravových podvozcích, z nichž jeden je hnací a druhý pouze běžný. Řídící vůz má podvozky běžné. Každé dvojkolí je odpruženo čtyřmi vinutými pružinami s jedním hydraulickým tlumičem na každé straně.
Pod podlahou motorového vozu je uložen spalovací motor Tedom M1.2C MS 640SE (dříve Liaz). Je to řadový naftový 6válec uspořádaný naležato. Motor má jedno turbo, přímý vstřik paliva a rozvod OHV. Motor je vodou chlazený. K motoru je připojena převodovka Voith Diwa 864.3E. To je hydromechanická planetová převodovka s jedním měničem. Převodovka je 4 stupňová s automatickým řazením stupňů. Její součástí je hydrodynamická brzda (tzv. retardér).
Jednotka je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-P), přímočinnou brzdou a hydrodynamickou brzdou. Regulace výkonu je mikroprocesorová.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 95 54 5 814 xxx-x, 95 54 5 914 xxx-x, 95 54 5 014 xxx-x |
Výrobce | PARS Nova Šumperk |
Rok výroby | 2005 – 2008 |
Vyrobeno ks | 1 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 2 vozová motorová osobní jednotka |
Uspořádání pojezdu | 1´A´ + 2´2´ |
Přenos výkonu | hydromechanický |
Trakce | nezávislá s hydromechanickým přenosem |
Vytápění | Teplovzdušné |
Míst k sezení celkem | 84 |
Míst ke stání celkem | 115 |
Délka přes nárazníky | 14470 mm |
Délka skříně | 13603 mm |
Šířka | 3120 mm |
Výška | 3509 mm |
Rozvor náprav | 8000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 100 m |
Služební hmotnost | 22 t |
Typ spalovacího motoru | TEDOM (Liaz) M 1.2C ML 640SE |
Objem motoru | 11,946 l |
Velikost palivové nádrže | 300 l |
Trvalý výkon motoru | 242 kW |
Maximální tažná síla | 54 kN |
Maximální rychlost | 90 km/h |