Elektrická jednotka řady 680 je vícesystémová elektrická sedmi-vozová vysokorychlostní jednotka. Jednotka disponuje naklápěním skříní v zatáčkách, proto se jí přezdívá Pendolino.
Elektrické jednotky řady 680 jsou určeny pro dopravu vlaků nejvyšších kategorií (SuperCity, EuroCity a InterCity) na IV.transevropském železničním koridoru Berlin-Praha-Wien. Nejvyšší rychlost jednotek (230km/h) není zatím využívána, na koridoru je maximální rychlost 160km/h. Jedná se o více systémové jednotky, tudíž na celé trase není nutné měnit (přepřahat) lokomotivu z důvodu rozdílné napájecí soustavy.
Všech sedm jednotek je depotováno v Praze, oprávnění řídit Pendolino má v současnosti 28 strojvedoucích.
Elektrická jednotka řady 680 se skládá ze 7 vozů, řazených následovně – čelní trakční vůz 681 + vložený transformátorový vůz 081 + vložený trakční vůz s barovým oddílem 683 + vložený vůz 084 + vložený trakční vůz 084 + vložený transformátorový vůz 082 + čelní trakční vůz 682. Zajímavostí je že řadou 680 se neoznačuje žádný vůz soupravy.
Celková kapacita soupravy je 331 míst k sezení + 2 místa pro invalidy, z toho je 105 míst v I.třídě a 226+2 ve II.třídě. Nástupní prostory vozů jsou přístupné jednokřídlými předsuvnými dveřmi. Oddíly pro cestující jsou velkoprostorové. Obě vozové třídy mají sedadla uspořádána dle schématu 2+1 a to za sebou v 1.třídě a proti sobě ve 2.třídě.
Vozové skříně jsou lehké samonosné, svařované z velkoplošných hliníkových profilů. Na předních čelech čelních vozů jsou na hliníkové konstrukci usazeny skořepiny kabin strojvedoucího, vyrobené z kompositních materiálů. V čelech jsou usazena nedělená čelní skla. Přední čela koncových vozů jsou vybavena automatickými spřáhly, která jsou v nečinném stavu zasunuta a chráněna krytem.
Skříň každého vozu je 8 šrouby přišroubována ke kolébce podvozku.
Na jednotce jsou použity podvozky dvou druhů – hnací a běžné. Oba typy jsou dvounápravové kolébkové podvozky. Odpružení podvozků je svislé i příčné a v obou směrech dvoustupňové. Primární svislé odpružení zajišťují vinuté pružiny, jež jsou doplněny svislými hydraulickými tlumiči. Sekundární svislé odpružení v uspořádání flexicoil je provedeno pomocí vinutých pružin s vertikálními i horizontálními hydraulickými tlumiči.
Příčné odpružení je aktivní, tj.že těžiště skříně je neustále udržováno v podélné ose podvozku. Příčné odpružení je pneumatické. Podvozky jsou dále osazeny podélnými tlumiči, které potlačují kolébání skříně.
Naklápění skříní zajišťuje systém Tiltronix pomocí hydraulických válců. Naklápění je řízeno elektronickou jednotkou.
Pod podlahou každého trakčního vozu jsou na podélných nosnících pomocí vinutých ocelových pružin uloženy dva trakční motory. Jejich točivý moment je kloubovým hřídelem přenášen z motoru na nápravovou převodovku, která pohání vnější nápravu hnacího podvozku. Vnitřní náprava je řešena jako běžná.
Jednotka je vybavena zajišťovací brzdou, elektropneumatickou brzdou, elektrodynamickou a elektromagnetickou brzdou.
Proud je přiváděn 4mi polopantografovými sběrači proudu. Pro napájecí soustavu 3kV ss jsou určeny 2 sběrače (jeden na střeše vozu 681 a druhý na voze 682). Pro střídavé napětí 25kV ~50Hz má jednotka jeden sběrač na vloženém voze 081. Pro střídavé napětí 15kV ~ 16 2/3 Hz je k dispozici také jeden sběrač a to na vloženém voze 082. Sběrače nejsou z důvodu naklápění umístěné na střeše fixně, ale jsou uchyceny v pohyblivých konzolách.
Jednotka řady 680 je osazena dvěma olejem chlazenými trakčními transformátory a to ve vložených vozech 081 a 082. Usměrnění proudu při napájení střídavým proudem zajišťuje vstupní čtyřkvadrantový pulsní měnič, který je součástí trakčního měniče. Pro regulaci výkonu je jednotka vybavena čtyřmi trakčními pulsními měniči.
Trakční motory jsou střídavé třífázové asynchronní elektromotory s vlastní ventilací. V jednotce je jich celkem 8. V každém hnacím voze jsou 2 tyto motory.
Technické údaje | |
---|---|
Sedmivozová jednotka | |
Mezinárodní označení | 93 54 6 081 xxx - x, 93 54 6 082 xxx - x, 93 54 6 084 xxx - x, 93 54 6 681 xxx - x, 93 54 6 682 xxx - x, 93 54 6 683 xxx - x, 93 54 6 684 xxx - x |
Výrobce | Alstom Ferroviaria, Alstom Sesto |
Rok výroby | 2003 - 2005 |
Vyrobeno ks | 7 |
Trakce | elektrická vícesystémová |
Trakční systém | 3 kV=, 25 kV~ 50Hz, 15 kV~ 16 2/3Hz |
Typ vozidla | 7 vozová osobní více systémová jednotka |
Délka přes nárazníky | 185300 mm |
Šířka | 2800 mm |
Výška se staženými sběrači | 4310 mm |
Min.poloměr oblouku | 150 m |
Uspořádání pojezdu | 1A'A1' + 2'2' + 1A'A1' + 2'2' + 1A'A1' + 2'2' + 1A'A1' |
Služební hmotnost | 384 t |
Míst k sezení | 331+2 |
Míst ke stání | --- |
Topení | elektrické teplovzdušné |
Rozchod | 1435 mm |
Trvalý výkon | 4000 kW |
Maximální rychlost | 230 km/h |
Čelní vozy řady 681, 682 / 683, 684 | |
Délka přes nárazníky | 27650 mm / 25900 mm |
Rozvor náprav | 2700 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 19000 mm |
Uspořádání pojezdu | 1A´A1´ |
Služební hmotnost | 57 t / 56 t |
Míst k sezení | 53 |
Míst ke stání | --- |
Maximální tažná síla | 200 kN |
Regulace výkonu | pulzní tyristorová |
Vloženné vozy řady 081 / 082/ 084 | |
Délka přes nárazníky | 25900 mm |
Rozvor náprav | 2700 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 19000 mm |
Uspořádání pojezdu | 2´2´ |
Služební hmotnost | 57 t / 57 t / 44 t |
Míst k sezení | 52 / 52 / 44+2 |
Míst ke stání | --- |