Lokomotiva řady 380 je třísystémová elektrická univerzální lokomotiva. Jedná se o nejnovější typ lokomotiv, které se u nás vyrábějí. Obchodní název této lokomotivy je Emil Zátopek, nicméně přezdívku zatím žádnou nezískala.
Lokomotiva řady 380 je určena pro dopravu osobních vlaků kategorie EuroCity a InterCity, zejména na koridorových tratích ve střední Evropě (v Česku, Rakousku, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Německu). Je plánováno, že nahradí poruchové lokomotivy řad 371 a 372.
Vyrábí se v plzeňské Škodovce pod továrním označením Škoda 109E.
Lokomotiva řady 380 je skříňová podvozková lokomotiva se dvěma koncovými stanovišti strojvedoucího. Ta jsou přístupná z obou stran lokomotivy. Mezi nimi je centrální průchozí strojovna přístupná dveřmi ze zadní části kabiny. Kabiny strojvedoucího jsou tlakotěsné, klimatizované s novým řídícím pultem.
Lokomotiva má ocelovou samonosnou skříň s nosným spodním rámem. Na něm je narážecí a tažné ústrojí. V opláštění strojovny nejsou okna, je osvětlena zářivkami. Kabiny strojvedoucího vyhovují mezinárodnímu předpisu TSI pro odolnost proti nárazu. Výhled je zajištěn panoramatickými jednodílnými čelními okny s bezpečnostní fólií.
Podvozky jsou dvounápravové s dvoustupňovým odpružením. Podvozkový rám je ocelový, svařovaný. S lokomotivní skříní jsou spřaženy pomocí otočných čepů. Primární odpružení je zajištěno ocelovými vinutými pružinami s paralelně řazenými hydraulickými tlumiči. Sekundární odpružení tvoří vinuté pružiny v uspořádání FlexiCoil, jež umožňuje také tlumení příčných pohybů podvozků vůči skříni.
Lokomotiva je vybavena zajišťovací brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP), přímočinnou brzdou, parkovací, elektrodynamickou a doplňkovou elektropneumatickou brzdou.
Přívod proudu z troleje je zajištěn dvěma polopantografy s měnitelným přítlakem (dle napájecí soustavy). Při napájení stejnosměrným napětím 3kV je proud veden přes odpojovače a elektromagnetický hlavní vypínač na sekundární vinutí trakčního trafa. Při napájení střídavým proudem 25kV 50Hz nebo 15kV 162/3Hz je proud veden přes tlakovzdušný hlavní vypínač na primární vinutí trakčního trafa. Vinutí je přepnuto na požadovanou střídavou napěťovou soustavu.
Trakční transformátor je zavěšen pod lokomotivním rámem mezi podvozky a je chlazen silikonovým olejem. Je tvořen primárním vinutím, osmi sekundárními vinutími pro trakci a čtyřmi vinutími pro potřeby vytápění vlaku.
Trakční motory jsou čtyři (dva v každém podvozku) typu Škoda Electric ML 4550 K_6. Jedná se o střídavé třífázové asynchronní elektrické stoje s kotvou s klecovým vinutím nakrátko.
Řízení trakce je mikroprocesorové. Lokomotivu je možné řídit manuálně, nebo v režimu automatické regulace rychlosti (ARR) nebo v režimu automatického vedení vlaku (AVV).
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 91 54 7 380 xxx-x |
Výrobce | Škoda Transportation Plzeň |
Tovární označení | 47 Em |
Rok výroby | 2008 až 2010 |
Vyrobeno ks (5 / 2010) | 3 / 20 |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Trakce | elektrická stejnosměrná + střídavá |
Trakční systém | 3 kV =; 25 kV ~ 50 Hz; 15 kV ~ 16,7 Hz |
Regulace výkonu | IGBT moduly (mikroprocesorová) |
Délka přes nárazníky | 18000 mm |
Délka skříně | 16700 mm |
Šířka | 3080 mm |
Výška se staženými sběrači | 4275 mm |
Pevný rozvor | 2500 mm |
Celkový rozvor | — |
Vzdálenost otočných čepů | 8700 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Služební hmotnost | 86 t |
Max.hmotnost na nápravu | 21,5 t |
Trvalý výkon | 6400 kW |
Trvalá tažná síla | 213 kN |
Maximální tažná síla | 274 kN |
Maximální rychlost | 200 km/h |