Lokomotivy řady 749 a 751 jsou 4nápravové dieselové skříňové lokomotivy s elektrickým přenosem výkonu. Řada 749 vznikla rekonstrukcí řady 751, jejíž původní označení je T 478.1. Přezdívka těchto mašinek je buď Zamračená nebo Bardotka.
Lokomotivy řady 751 (T 478.1) jsou jedny z nejzdařilejších lokomotiv, které byly vyrobeny v ČKD. Vyráběna byla v letech 1964 – 1971. Následně od roku 1992 probíhaly přestavby těchto lokomotiv na řadu 749.
Lokomotivy řady 751 nahradily v šedesátých a sedmdesátých letech parní lokomotivy na neelektrických tratích. Byly určeny pro osobní, rychlíkovou a lehčí nákladní dopravu. Objednávka byla na univerzální lokomotivy, s výkonem 1500 koní, parním vytápěním a s maximální rychlostí 100 km/h. Původně byla plánována i řada T 478.2 s hydrodynamickým přenosem výkonu, nicméně jejich vývoj byl zastaven.
V letech 1969 – 1972 ale bylo vyrobeno 82 lokomotiv s označením T 478.2. Tyto byly shodné s řadou T 478.1, neměly ale parogenerátor pro vytápění.
Lokomotivy řady T 478.1 (751/749) jsou navrženy jako univerzální, tzn. jsou určeny pro tažení lehkých nákladních vlaků, dále pak osobních vlaků a rychlíků. Zrekonstruované stroje řady 749 jsou určeny výhradně pro tažení osobních vlaků.
Lokomotivy řady 751 a 749 jsou společně s lokomotivami řady 742 nejzdařilejšími lokomotivami, které ČKD vyrábělo a jsou to vůbec jedny z nejlepších lokomotiv u nás. A to nejen díky velmi zdařilé konstrukci, ale hlavně díky spolehlivosti a nízké provozní náročnosti.
Lokomotivy řady 751 byly rekonstruovány na řadu 749. První rekonstrukce byla provedena v roce 1992 v LD Jihlava. Rekonstrukce na řadu 749 spočívá hlavně ve zrušení parogenerátoru pro vlakové vytápění. Tento je nahrazen teplovzdušným alternátorem. Sériové přestavby na řadu 749 se prováděly z lokomotiv řady 751 a 752 a probíhaly v letech 1994 – 1998.
Lokomotivy řady 752, které nebyly rekonstruovány, dostaly nové označení 751.3. Jejich původním označením 752 jsou nově označeny bývalé lokomotivy 753 s vyměněným motorem (mají typ ČKD K 6 S 310 DR).
Lokomotiva řady 751/749 je skříňová podvozková lokomotiva s dvěma kabinami strojvedoucího umístěnými v čelech lokomotivy. Mezi nimi je průchozí strojovna. Do kabin strojvedoucího se nechá vstoupit dveřmi z obou stran lokomotivy. Řídící pult je vždy v pravé části kabiny.
Ze zadní kabiny vedou dveře do strojovny. Za nimi jsou po obou stranách tunely chlazení, na podlaze je kryt ventilátoru, který chladí trakční motory v zadním podvozku. Dále je trakční soustrojí, které je uprostřed lokomotivy. Za generátorem je ventilátor pro chlazení trakčních motorů předního podvozku, dále nabíjecí dynamo, budič a kompresor. Dále je umístěn parogenerátor pro vytápění vlaků (lokomotivy bývalé řady 752 [dnes 751.3] mají místo něj balastovou zátěž. Řada 749 má mezi kompresor a nabíjecí dynamo vložen topný alternátor.
Skříň lokomotivy je zhotovena z ocelových plátů. Konstrukce stojí na hlavním rámu, na jeho čelnících jsou nárazníky a tažné ústrojí, pod nimi jsou pluhy. Pod rámem, mezi nápravami, je umístěna sdružená nádrž (nádrž na palivo, vodu pro parogenerátor a prostor pro akumulátory v jednom).
Lokomotiva má charakteristická čela, s negativním sklonem, na každé bočnici jsou 4 hranatá pevná okna a žaluzie ventilátorů.
Lokomotiva má dva hnací dvounápravové podvozky. Ty jsou k hlavnímu rámu připojeny otočnými čepy. Rám je na nich uložen pomocí závěsek, což jsou svislé tyče se silentbloky na obou koncích. Některé lokomotivy mají po rekonstrukci změněné uložení skříně na podvozcích. U nich je skříň na podvozcích uložena pomocí pryžokovových sloupků, které jsou přímo na podvozkovém rámu.
Dvojkolí jsou v podvozku vedena kyvnými rameny, která jsou odpružena vinutými pružinami s hydraulickými tlumiči. V každém podvozku jsou dva trakční tlapové motory.
Lokomotiva je vybavena ruční brzdou, samočinnou tlakovou brzdou (DAKO DK-GP) a přímočinnou brzdou (DAKO BP).
Spalovací motor se nachází uprostřed strojovny, je to typ ČKD K 6 s 310 DR. Je to 4taktní řadový šestiválec nastojato. Motor má turbo (PDH 50 V), rozvod OHV, přímý vstřik paliva a je vodou chlazený. Parogenerátor (řada 751) je typu Pegas PG 500. Lokomotivy 751.316-1 a 751.141-3 mají na místo parogenerátoru pomocný motorgenerátor s motorem Zetor Z1001 s výkonem 66 kW.
Trakční generátor je dynamo typu TD 802 C. To je stejnosměrný 6pólový elektrický točivý stroj s cizím buzením a vlastní ventilací. Lokomotivy 751.316-1 a 751.141-3 mají na místo parogenerátoru pomocný motorgenerátor s trakčním generátorem typu A 250 L04.
Trakční motory jsou typu ČKD TE 005 E, které mají odlehčenou konstrukci. Jsou to stejnosměrné 4pólové elektromotory s pomocnými póly a cizím chlazením. Všechny 4 motory jsou trvale paralelně zapojeny.
V lokomotivách řady 749 je místo parogenerátoru namontován topný alternátor. Ten je typu TA 415, je to střídavý 3fázový synchronní alternátor s vlastní ventilací. Je zařazen za hlavním trakčním dynamem. Regulace výkonu probíhá pomocí sdruženého regulátoru, pouze lokomotivy 751.141-3 a 749.165-5 jsou vybaveny elektronickým regulátorem Intelo. Lokomotiva využívá 8 otáčkových stupňů.
Technické údaje | |
---|---|
Mezinárodní označení | 92 54 2 749 xxx-x, 92 54 2 751 xxx-x |
Výrobce | ČKD Praha (ČD, ŽOS) |
Rok výroby | 1966 – 1971 (1994 – 1995) |
Rok výroby prototypu | 1964 (1992) |
Vyrobeno ks | 230 (60) / 82* |
Rozchod | 1435 mm |
Typ vozidla | 4nápravová skříňová univerzální lokomotiva |
Uspořádání pojezdu | Bo´Bo´ |
Přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
Trakce | nezávislá s elektrickým přenosem |
Délka přes nárazníky | 16500 mm |
Délka skříně | 15260 mm |
Výška | 4103 mm |
Šířka | 2950 mm |
Rozvor podvozku | 2400 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 9000 mm |
Minimální poloměr oblouku | 120 m |
Regulace výkonu | sdružený regulátor |
Služební hmotnost | 75 t |
Typ spalovacího motoru | ČKD K 6 S 310 DR |
Objem motoru | 163,21 l |
Velikost palivové nádrže | 3000 l |
Typ trakčních motorů | TE 005 E |
Trvalý výkon motoru | 1102 kW |
Maximální tažná síla | 180 kN |
Maximální rychlost | 100 km/h |
Údaje v závorce () platí pro rekonstruovanou řadu 749 | |
*) – 751.3 (T 478.2) |